HomeGemeente #raad01019 maart 2022 is het Landelijke Opschoondag

19 maart 2022 is het Landelijke Opschoondag

19 maart 2022 de 20e editie van de Landelijke Opschoondag plaats waarbij maar liefst 46.549 deelnemers meedoen, die gezamenlijk 3.347 opschoonacties en schoongebieden door heel Nederland hebben aangemaakt via de site van Nederland Schoon. Het thema van dit jaar is ‘Elke verpakking telt’. Hiermee wil initiatiefnemer Nederland Schoon benadrukken dat elke verpakking telt in het voorkomen van zwerfafval én dat elke verpakking een bepaalde waarde in de keten heeft als het op de juiste manier wordt weggegooid. Aan alle deelnemers wordt gevraagd om de Litterati-app te gebruiken om zo het gevonden zwerfafval goed te registreren.

Opvallend dit jaar is het grote aantal bedrijven dat met medewerkers en/of hun klanten of buurt de handen uit de mouwen steekt om hun omgeving op te schonen.

Nederland Schoon is trots dat er op deze wijze wordt samengewerkt om een 100% zwerfafvalvrij Nederland in 2030 te realiseren. Ter gelegenheid van deze jubileumeditie lanceert Nederland Schoon tevens de speciale podcastreeks ‘Waste je dat?’ om te luisteren tijdens het opschonen. De podcast is te beluisteren via de podcastapp van Spotify en de Apple Podcasts.

Voor meer informatie zie www.nederlandschoon.nl.

Opschoonacties door het hele land
Door het hele land worden er vandaag van jong tot oud opschoonacties georganiseerd. Zo gaat men in Vinkeveen met sups, kano’s, motorboten en jetski’s het water op om de plassen te ontzien van zwerfafval. De kinderen van basisschool De Ronde Venen onthullen samen met kunstenaars Femke van Os en Roos Uithol een kunstwerk dat zij gezamenlijk hebben gemaakt van het gevonden zwerfafval. Ook steken vluchtelingen, die onderkomen hebben in een voormalige hotelboot in de Achtersluispolder in Zaandam, de handen uit de mouwen en gaan zij voortaan wekelijks samen met taalvrijwilligers van de voetbalclub Rood Wit in sportpark Poelenburg de wijk in om schoon te maken. Daarnaast organiseren verschillende deelnemende bedrijven opvallende acties waarbij Mars vanuit het merk BE-KIND Cleanup Runs organiseert, GoClean met een zwerfafvalkaravaan in gemeente Duiven en Westervoort de straat op gaat, alle parken van Landal GreenParks meedoen en McDonald’s samen met de gasten in al hun vestigingen de strijd tegen zwerfafval aangaat. McDonald’s is tevens een gratis distributiepunt voor opschoonmaterialen en daarnaast worden alle deelnemers aan de actie getrakteerd op een beloning.
20e editie Landelijke Opschoondag: elke verpakking telt
“Vorig jaar zag de Landelijke Opschoondag er door de coronacrisis heel anders uit en kon men niet in grote groepen opschonen”, aldus Vincent Breedveld, woordvoerder van Nederland Schoon. “Het is dan ook geweldig om te zien welke initiatieven er dit jaar allemaal zijn ontstaan tussen buurtbewoners, sportclubs, scholen, verenigingen, gemeentes en bedrijven. Samen met al onze partners bundelen wij de krachten om ervoor te zorgen dat Nederland zwerfafvalvrij wordt én blijft. Want na vandaag stoppen wij niet. Wij zetten ons het gehele jaar door hiervoor in en ik hoop dat alle deelnemers geïnspireerd raken om vaker een opschoonrondje te lopen!” 
Podcast: Waste je dat?
Ter ere van de 20e editie van de Landelijke Opschoondag lanceert Nederland Schoon de podcastreeks ‘Waste je dat?’ die tijdens het opschonen beluisterd kan worden. Hierin leert men alles over zwerfafval en over het menselijk gedrag. Iedere aflevering bespreekt Daan Nieber (o.a. bekend van Keuringsdienst van Waarde) samen met een gast een stuk zwerfafval en samen met gedragswetenschapper Eva van den Broek wordt het menselijk gedrag geanalyseerd. De eerste aflevering ‘De bananenschil’ is nu te luisteren via Spotify en de Apple Podcasts. Iedere twee weken komt er een nieuwe aflevering online en in totaal komen er vijf afleveringen.
image image
Deelnemende bedrijven
Tal van bedrijven hebben toegezegd om vandaag in actie te komen tijdens de Landelijke Opschoondag. Zij ondersteunen de ambitie van initiatiefnemer Nederland Schoon om het zwerfafvalprobleem aan te pakken. Met de grijper en afvalzak in de hand trekken medewerkers erop uit om de omgeving zwerfafvalvrij te maken. Ook roepen zij hun achterban op om deel te nemen. Bedrijven die samen met hun medewerkers de handen uit de mouwen steken of een opschoonactie organiseren zijn: Bavaria, Cloetta (o.a. Sportlife en Red Band), Coca-Cola Nederland (o.a. Coca-Cola Zero Sugar en Fanta), Domino’s, Disney Channel, FEBO, Gouda 750 jaar, Koninklijke Grolsch, Heineken, Jumbo, Jupiler, Landal GreenParks, Mars Nederland (o.a. Mars, BE-KIND, Snickers, TWIX, M&M’s, Bounty en Milky Way), McDonald’s (en al haar restaurantteams), Mondelēz International (o.a. LiGA), Pathé, Perfetti Van Melle (o.a. Mentos), Plastic Soup Foundation, PLUS, Red Bull, Sportvisserij Nederland, Spadel (o.a. SPA), Stayokay Hostels, Univé, Stichting GoClean, Vakcentrum, Vrumona (o.a. Pepsi Max, Rivella en Royal Club), Wereld Natuur Fonds en Zeeman.

 

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair