HomeNesselande INFO nieuws uit Rotterdam Nesselande3e brug van Zuid naar Oost, nieuw station en 30.000 woningen

3e brug van Zuid naar Oost, nieuw station en 30.000 woningen

De gemeenteraad van Rotterdam heeft ingestemd met de plannen voor de Oostflank van de stad. In het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein komt ruimte voor 30.000 woningen, waarvan minimaal 3.000 studentenwoningen. Ook komt er een nieuwe stadsbrug tussen IJsselmonde en Kralingen die naar verwachting in 2033 klaar is. En er komt meer aandacht voor de kwaliteit van de leefomgeving van de woonbuurten in de Oostflank.

De plannen voor de Oostflank landen in een herziening van de Rotterdamse omgevingsvisie waarmee de gemeenteraad heeft ingestemd. De bouw van de nieuwe woningen gaat samen met  30.000 nieuwe banen en extra voorzieningen in de Oostflank, zoals winkels, gezondheidscentra, sportvoorzieningen en veel groen. Behalve nieuwe woningen komt er ook een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, een permanent treinstation bij Stadionpark in Rotterdam-Zuid en snel openbaar vervoer over de nieuwe stadsbrug tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat al die nieuwe woningen straks goed bereikbaar zijn.

De gemeenteraad heeft een aantal moties aangenomen over de nieuwe stadsbrug en de andere plannen voor de Oostflank. Zo komt er een ontwerpwedstrijd voor de brug voor architecten en ontwerpers, inclusief een publiek debat over het ontwerp. Voor de wijk De Esch, waar de nieuwe brug aanlandt, moet een leefbaarheidsprogramma komen: het moet er ook na de komst van de brug prettig wonen en leven zijn. En bij het realiseren van nieuwe woningen en voorzieningen op Zuid moeten de behoeften van de bewoners op Zuid centraal staan.

OOK vraagt de raad om te onderzoeken of de nieuwe brug ‘natuurinclusief’ kan zijn, dat wil zeggen dat er in het ontwerp veel aandacht moet zijn voor de leefomgeving van planten en dieren en dat de brug zo ‘groen’ mogelijk moet worden. De gemeenteraad heeft de aanleg van de nieuwe stadsbrug aangeduid als ‘risicovol project’, dat wil zeggen dat de raad voortdurend op de hoogte gehouden wil worden van de voortgang en kosten van de aanleg.

Sneller aan andere kant van de rivier

De nieuwe brug over de Maas en een nieuwe ov-lijn geven Rotterdammers meer bewegingsvrijheid. Wie nu vanuit Zuid naar de Erasmus Universiteit reist, doet daar minstens 40 minuten over. Dankzij het snelle openbaar vervoer over de nieuwe stadsbrug kost dit straks hooguit een kwartier. Die kortere reistijd betekent meer kansen voor Rotterdammers. Straks zijn er meer banen, opleidingen en voorzieningen binnen handbereik. De brug is niet alleen een investering in ijzer en beton, maar vooral een investering in mensen.

Leefkwaliteit belangrijk

Er is in de plannen voor de Oostflank veel aandacht voor de leefbaarheid en leefkwaliteit in de bestaande en nieuwe woonwijken. Een mix van maatregelen, zoals bijvoorbeeld extra investeringen in voorzieningen, parken, buurttuinen en ander groen, geluidsschermen en betere geluidsisolatie van nabijgelegen woningen, moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van de leefomgeving beter wordt of in ieder geval op peil blijft. Ook bij de concrete bouwprojecten die in de toekomst volgen, is verbetering van de leefkwaliteit een belangrijke ambitie.

Groen en volkstuinen

Voldoende ruimte voor groen is een must voor inwoners van de Oostflank van de stad en andere Rotterdammers. Het behoud van het groene karakter van de Oostflank en een goed netwerk van groene verbindingen krijgen daarom een belangrijke plek in de plannen voor het gebied. Volkstuinvoorziening De Venhoeve blijft op de huidige locatie bestaan, omdat het een waardevol groen en recreatief gebied vormt aan de Boszoom-Noord.

De komende tien jaar kunnen ook de volkstuinvoorzieningen van Amateurtuindersvereniging Ommoord (Atv Ommoord) en volkstuinvereniging Kweeklust in De Esch gewoon blijven bestaan. Maar na 2033 heeft de stad de grond waarop deze twee volkstuinvoorzieningen staan, hard nodig om hier woningen en sportvoorzieningen te bouwen. Op deze manier kunnen we voorkomen dat we moeten bouwen in groen buitengebied. De gemeente wil daarnaast in de Oostflank nieuwe nuts- en buurtuinen aanleggen. Die zijn kleinschaliger dan de huidige volkstuinvoorzieningen, maar kunnen een deel van het sociale en recreatieve karakter van de volkstuinen overnemen.

Sport

Het aantal sportterreinen blijft in de Oostflank in de toekomst gelijk. Wel gaan een aantal sportverenigingen verhuizen naar een nieuw sportcomplex aan het Koperpad in Prins Alexander, omdat de huidige locaties van de sportterreinen heel geschikt zijn voor woningbouw. De sportterreinen blijven ook in de toekomst op fietsafstand van de woonwijken.

De komende jaren gaat de gemeente in de planning- en studiefase alle plannen verder uitwerken. De gemeente wil daarbij intensief in gesprek blijven met bewoners uit de omgeving.

Kijk voor meer informatie op Rotterdam.nl/oostflank en Mijn Rotterdam. Link opent een externe pagina.

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair