Het blijft rommelen in het Zuidplas-medialand. Waar Zuidplas – en vooral de gemeenteraad – steeds meer onder vuur ligt over het maar niet kunnen opstellen van een werkbaar verkeersplan rondom de bouw van het Vijfde Dorp, rommelt het nu op media-niveau.
Waar de gemeente Zuidplas enorm groeit, mist de raad en het gedelegeerd bestuur in de samengestelde gemeente een nieuw elan om de groei en effecten van de groei in goede banen te leiden. Letterlijk.
Het isolement – waar bijvoorbeeld Moerkapelle en Zevenhuizen in zitten – heeft ertoe geleid dat de eigen Zuidplas-jeugd uren moeten fietsen op weg naar een gepast (middelbare) school. Ook voor gepast beroepsonderwijs heeft Zuidplas maar nauwelijks een oplossing qua bereikbaarheid. Het heeft tot enorm veel autobewegingen en een enorm auto-per-woning ratio geleid.
Nu Zuidplas verjongt – met projecten als Koningskwartier en De Brinkhorst – is er ook een nieuwe assertieve Zuidplasser ontstaan die zich niet zomaar laat sturen door een gemeenteraad en door bestuurders die menen dat hun gelijk leidend is bij alle beslissingen.
Zuidplas heeft zich jarenlang gericht op “Nesselande” als “bron van het kwaad” in Zuidplas. Waarbij de totstandkoming van het ontwerp Vijfde Dorp in Zuidplas (=8000 woningen laag-gebouwd in de polders tegenover Nesselande), en de eigen inwoners momenteel al dagelijks in de files staan op de N219/A12 en A20 rondom Zuidplas, neemt ook de interne kritiek toe in de raad van Zuidplas.
Vijandig naar Nesselande om eigen problemen te negeren
Met “vijandige” idee-en om de rotondes in en uit Nesselande door Zuidplas “dicht te gooien” en veel nieuw “Vijfde Dorp” verkeer de wijk Nesselande (en Waddinxveen) in te sturen – respectievelijk naar de metro en het treinstation -, keert het nieuw realisme in het snelgroeiende Zuidplas gestaag. Waddinxveen – dat geen onderdeel vormt van Zuidplas – heeft al laten weten zich te blijven te verzetten tegen het ongewenst de gemeente insturen van woon-verkeer uit Zuidplas-Vijfde Dorp. Het Vijfde Dorp wordt met deze “parkeerhubs” vol dure auto’s, vooral een simpele prooi voor autobrekers die Zuidplas de laatste jaren steeds vaker weten te vinden.
Vijfde Dorp wordt grote prooi voor autobrekers
Met zogenoemde “Parkeer-plaatsen-hubs” wil de gemeente Zuidplas centrale parkeerplekken faciliteren in het nieuwe Vijfde Dorp voorzien van een extreem laag ratio van auto’s bij de woning.
Dit lijkt vooral een rekentrucje, anders dan een structurele oplossing voor de aankomende verkeersinfarcten die nieuwe bewoners in het Vijfde Dorp al in de eigen straat gaan vastzetten.
Tijdens de bewoners “inspreekavonden” bleek al eerder dat de wensen van de eigen bewoners massaal zijn genegeerd. Zo willen de Zuidplasser liever minder traag verkeer – zoals brommer- en fietsverkeer – die onder andere bij rotondes naar de hoofdwegen voor veel vertraging zorgen.
Het Vijfde Dorp plan wil JUIST de verkeersproblemen met veel stimulering van traag verkeer oplossen. Daarnaast zijn de bewoners in Zuidplas niet blij met de voorgenomen plannen om meer deelvoertuigen te gaan stallen in de dorpen om autoverkeer terug te dringen.
Zuidplas negeert wensen van eigen bewoners
Recentelijk lieten bewoners en bestuurders van zich horen toen zij “niet op de hoogte waren” van het feit dat Van der Valk Nieuwerkerk aan den Ijssel opvang biedt aan ruim 40 vluchtelingen.
De lokale omroep van Zuidplas, die opvallend genoeg “Zuidplas Vandaag” is haar bestuursleden kwijt, dat gebeurde nadat de kersverse bestuurders documenten – met onduidelijke samenwerkingen – kregen te zien. Zij waren niet op de hoogte van deze samenwerkingen.
De soap ettert door als een wethouder aangeeft dat dit een zaak is voor het Commissariaat voor de Media.
Het rommelde al eerder; zo had de gemeenteraad van Zuidplas had in 2019 overduidelijk geadviseerd de zendmachtiging niet meer aan Omroep Zuidplas toe te wijzen maar aan een stichting in Gouda.