Blijf weg van opruiende discussies waarbij op basis van desinfo en/of nepnieuws om uw mening wordt gevraagd om dit vervolgens “politiek-wise” te misbruiken. De kunstmatige intelligentie, in het kort AI, kent baanbrekende resultaten waar het gaat om de opsporing van criminaliteit en ook aanhoudend nepnieuws em desinfo. De handige taalmodellen die worden ingezet, zoals bij het bekende ChatGPT (OpenAI), worden gebruikt om teksten op een menselijke manier te produceren, herschrijven maar ook te herkennen, bieden in toenemende mate veel mogelijkheden voor grondige analyse, zoals een jarenlange analyse van de verspreiders, vorm en context van de desinfo en het nepnieuws dat vanuit en over de wijk Rotterdam-Nesselande is verspreid.
Zie artikel met voorbeeld van desinfo-nepnieuws en een vermeend politiek belang en de gevolgen.
Controleer als Nesselander of u niet wordt meegetrokken in een politiekgetinte, opruiende discusssie op basis van desinformatie en/of nepnieuws!
Ook deelname aan soortgelijke discussies, waar desinformatie en nepnieuws een rol spelen, is in toenemende mate strafbaar. AI-technologie wordt reeds door socialemediaplatformen ingezet (onder andere onder dwang van de 2018 EU Act) om (nep-)accounts en patronen van nepnieuwsverspreiders en de content te herkennen.
Nepnieuws herkennen? Overheid.nl schrijft:
Zie je een nieuwsbericht alleen maar op social media? En niet bijvoorbeeld ook in (online) kranten of in een tv-journaal? Dan kun je jezelf afvragen of het bericht wel echt is. Misschien is het alleen even heel populair op social media. Kijk of je het bericht ook in andere media terugvindt. Nieuws verschijnt in Nederland op heel veel verschillende websites, in (online) kranten en (televisie)programma’s. Zoek hetzelfde bericht eens ergens anders op. En bekijk dan of er hetzelfde staat. Kom je een bericht bij verschillende serieuze bronnen tegen, dan mag je er van uitgaan dat het klopt.
Partijen willen u een ander beeld voorschotelen dan de politiecijfers aantonen
Het jarenlang verspreiden van desinformatie en nepnieuws vanuit en over Nesselande, levert een opvallende case op met opvallende resultaten.
‘Politieke succescase versus nepnieuws met politiek karakter’
Het prestigieuze Handboek.AI gebruikt bijvoorbeeld de succescase van de BBB. De BoerBurgerBeweging (BBB) heeft tijdens de verkiezingen gebruik gemaakt van de populaire chatbot ChatGPT bij het opstellen van het verkiezingsprogramma. De politieke partij zet de zogenoemde generatieve AI – een vorm van AI waarmee automatisch content kan worden gegeneerd – daarbij niet alleen in voor het schrijven van een verkiezingsprogramma, maar vooral voor het verzamelen van een stappenplan voor het opstellen van een programma.
Kunstmatige intelligentie (AI)? Kunstmatige intelligentie of artificiële intelligentie is de technologie (en wetenschap) die zich bezighoudt met het door machines en software (denk aan DALL-E, BARD en ChatGPT) die menselijke handelingen kunnen nabootsen.
Rol Rijksoverheid en EU Act
De Tweede kamer vindt het belangrijk dat er meer openheid is over politieke advertenties. Omdat politieke partijen en kandidaten steeds vaker online campagnevoeren en politieke advertenties inzetten via online media wil de Kamer misleidende informatie tijdens verkiezingscampagnes tegengaan. Daarom is de Nederlandse Gedragscode Transparantie Online Politieke Advertenties. opgesteld. Politieke partijen en online platformen kunnen die ondertekenen. Zo geven zij aan zich aan de gedragscode te houden. Bijvoorbeeld door geen berichten te plaatsen die mensen kunnen misleiden.
Heel opvallend is het feit dat de onveilige chatbot Telegram al heel lang niet wil meedoen met het bestrijden van nepnieuws.
Het effect van nepnieuws
Mediawijsheid.nl schrijft over “Nepnieuws”: “Nepnieuws is misleidende en onjuiste informatie, die wordt verspreid om geld te verdienen of om de publieke opinie te beïnvloeden. Het is een vorm van desinformatie. Desinformatie en nepnieuws kunnen vele vormen hebben: een nieuwsbericht op het internet, een video op sociale media of een plaatje in een appgroep. Nepnieuws, fake berichten en hoaxes bestaan al heel lang, maar de verspreiding ervan gaat razendsnel sinds de opkomst van sociale media. Iedereen kan tegenwoordig content plaatsen op internet. Daardoor lijken de grenzen tussen nieuws, nepnieuws en advertenties te vervagen. Het wordt steeds moeilijker om ze van elkaar te onderscheiden en een gefundeerde mening te vormen.”
Een tip: stop met (anonieme) participatie in discussies gebaseerd op nepnieuws/desinformatie en berichtgeving met opruiend karakter veelal gericht op personen/organisatie die een belang van de verspreider blootleggen en/of misstanden aan het licht brengen.
AI maakt het op hoge snelheid mogelijk patronen en verspreiders te herkennen, met opzienbarende resultaten en inzichten. Een Nesselanders schreef er een handboek over.