Uit recent onderzoek, uitgevoerd door DirectResearch, blijkt dat 1 op de 5 van de Nederlanders ooit mee heeft gedaan aan een landelijke zwerfafval opruimactie. Onder diegene is de Landelijke Opschoondag het populairst. Gemiddeld 1 op de 10 heeft hieraan meegedaan.1 op de 20 heeft ook wel eens meegedaan aan de World Cleanup Day. Aan Nederlanders die hebben aangegeven ooit mee te hebben gedaan aan een landelijke zwerfafval opruimactie, is de volgende stelling voorgelegd: ‘Deelname aan een landelijke opruimactie heeft ervoor gezorgd dat ik op straat vaker afval van een ander opraap en dit in de afvalbak gooi’. Goed nieuws is dat bijna 60% het ‘helemaal eens’ of ‘eens’ is met de stelling. Mensen feitelijk aanspreken op hun gedrag lijkt een hogere drempel, 41% van de ondervraagden geeft hier ‘helemaal eens’ of ‘eens’ aan.
Opvallende acties door heel het land
Met handschoenen, grijpers en vuilniszakken gaan deelnemers vandaag naar buiten om zwerfafval op te ruimen. Een opvallende actie is die van de Gemeente Vlissingen. Zij houden een 24-uurs estafette waarbij elk uur vanaf 23 maart 12:00 tot en met 24 maart 12:00 uur één of meerdere personen zwerfafval aan het prikken zijn. Vrijwilligersorganisatie Wervenberaad draagt zorg voor het opschonen van de Werf waar deelnemers na afloop gratis een kopje koffie kunnen drinken bij een van de restaurantjes aan de grachten van Utrecht. Daarnaast organiseert RCW Runnersclub Woerden een speciale training waarbij zij tijdens het hardlopen, zwerfafval opruimen. SEA LIFE Scheveningen pakt de boulevard van Scheveningen aan omdat de vervuiling van onze onderwaterwereld, boven water begint. Op de Landelijke Opschoondag start tevens de Maas Cleanup, een initiatief van een aantal Limburgse bedrijven en IVN. De riviernatuur rondom de Maas van Limburg tot Rotterdam wordt door meer dan 10.000 opruimers zwerfafvalvrij gemaakt. Eerder deze week kwamen al tienduizenden scholieren in actie om de schoolomgeving op te ruimen tijdens o.a. de speciale Scholendag.
Nederlands bedrijfsleven steekt handen uit de mouwen
Tijdens Nederlands grootste voorjaarsschoonmaak organiseren ook bedrijven acties waar consumenten aan mee kunnen doen, lopen medewerkers een opschoonrondje rondom vestigingen en kantoren en roepen zij klanten op om zelf de handen uit de mouwen te steken. Het opschonen versterkt tevens de band tussen collega’s en er wordt veel plezier beleefd. Medewerkers zijn even uit de werksituatie en zorgen tegelijk voor een schone buurt.
Deelnemende bedrijven aan de Landelijke Opschoondag 2024 zijn o.a.: McDonald’s, Mars Nederland, Koninklijke Grolsch, Cloetta, Mondelēz International, Vrumona, FEBO, Domino’s, Disney Channel, Branchevereniging Vakcentrum, Stichting Super Supermarkt Keurmerk, Jumbo, Zeeman, Stayokay, Roompot, Landal GreenParks, EuroParcs, Pathé, Staatsbosbeheer en IVN. Daarnaast steken ook o.a. de gemeenten Almere, Gouda, Veldhoven, Westerkwartier, Utrechtse Heuvelrug, Woerden en Midden-Groningen de handen uit de mouwen.