Ook in het Nesselande worden ze gestolen uit de voortuin, bij de metro, bij het strand. Met gemiddeld tien fietsdiefstallen per uur en de groeiende populariteit van e-bikes bij dieven is de problematiek allang geen klein leed meer. Daarom trapt Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) deze week voor het tweede jaar de landelijke campagne STAAT-E-LEKKER af. Met als doel: fietsers bewust maken van de risico’s en hen stimuleren om hun e-bike beter te beveiligen.
Het startschot valt tijdens de Week tegen Fietsdiefstal en de campagne loopt tot en met oktober. Met zichtbaarheid op straat en bij stations, extra inzet van preventieteams en lokfietsen, en voorlichting via social media wil Stichting VbV het tij keren. Samen met verzekeraars, de fietsbranche, gemeenten, politiekorpsen én diefstalhotspots zoals NS-stations.
Tien fietsen per uur |
Vorig jaar werden er bij de politie meer dan 86.000 fietsdiefstallen gemeld, ruim 10.000 meer dan in 2022. Het blijkt het topje van de ijsberg, want volgens de Veiligheidsmonitor van het CBS doet slechts vier op de tien slachtoffers daadwerkelijk aangifte. De financiële schade is meer dan 700 miljoen euro per jaar. De boosdoener is de snelle opmars van de e-bike. Bijna een derde van de Nederlanders van 12 jaar en ouder rijdt erop rond. Onder ouderen zelfs de helft. Maar beveiliging blijft vaak steken bij een simpel ringslot. “Een elektrische bakfiets van €5000 met één slot? Dat is vragen om ellende,” zegt Ad Metzen, Projectmanager Fiets bij Stichting VbV. “Veel mensen onderschatten de vernuftige werkwijze van fietsdieven. Met een powerkey – een soort loper – openen zij ringsloten in een paar seconden, zonder dat iemand iets merkt. Zelfs in bewaakte stallingen. |
Hotspots: van station tot schuur |
Fietsdieven slaan vaak toe op drukke plekken waar mensen hun fiets ‘even snel’ parkeren, zoals winkelstraten en uitgaansgebieden. Maar ook thuis en op werk is men niet veilig: tot wel 40 procent van de gestolen fietsen verdwijnt uit garages, schuren of kantoren. Ook bewaakte fietsenstallingen bij stations bieden geen garantie. STAAT-E-LEKKER richt zich dan ook op bewustwording: extra slot erop (minimaal ART-2 gecertificeerd), ergens aan vast en écht die accu eruit. Zorg dat je zeker weet dat ‘ie lekker staat! Ook al is het maar voor een snelle boodschap of een trein die vertrekt. |
Zichtbaar op risicoplekken en praktische tips |
De campagne reist vanaf deze week langs NS-stations in steden met een hoog diefstalrisico, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen en Arnhem. Hier deelt het preventieteam tips uit en geeft uitleg over moderne diefstalmethodes. Gelijktijdig is er in deze regio’s een voorlichtingscampagne actief via social media. Met Koningsdag op komst, geen overbodige luxe: op die dag worden 2,5 keer zoveel fietsen gestolen als op een doorsnee dag in april. Daarnaast hangen bij NS-stallingen doorlopend posters met beveiligingstips. Ook kustgemeenten doen deze zomer weer mee met poster- en fietslabelacties bij strandopgangen, extra handhaving en inzet van preventieteams en lokfietsen. |
Meedoen met de campagne? Dat kan! |
STAAT-E-LEKKER is onderdeel van een bredere aanpak van verzekeraars, de fietsbranche, gemeenten, politie én diefstalhotspots zoals NS-stations. Iedereen kan meedoen door goede fietsbeveiliging te stimuleren. Meer informatie, tips en gratis designs voor preventiemateriaal, staan op de website www.staat-e-lekker.nl. Ook kunnen gemeenten in samenwerking met politie hier lokfietsen en het preventieteam aanvragen en kant en klare social media campagnepakketten inzetten. |