HomeNesselande INFO nieuwsAD.dichtbij: 'Moeilijkheid juiste verwarming in Nesselande'

AD.dichtbij: ‘Moeilijkheid juiste verwarming in Nesselande’

Door FONS SIMONS NESSELANDE – Als de warme kleedjes bij de Ikea in de aanbieding zijn, dan rent iedereen naar de winkel.
Irma Hazenoot uit Nesselande illustreert hiermee de stookproblemen in de nieuwbouw van Woonbron. De woningbouwcorporatie erkent de problemen. Er komt meer voorlichting over het stooksysteem en slecht werkende onderdelen worden aangepakt.

,,En nu moet het dubbel glas worden vervangen,’’ verwijst Irma Hazenoot van de bewonerscommissie Tuinstad Zuid naar de conclusie van een onderzoek van de gemeente Rotterdam. ,,Ik twijfel of dat helpt. Prettig is het niet, maar als het moet dan moet het maar.’’

Hazenoot toont een flink dossier over de ellende met haar woning. En niet die van haar alleen. Zowel huurders als kopers zetten hun handtekeningen onder een klachtenlijst richting verhuurder en verkoper Woonbron. Kamers, die niet snel warm zijn te krijgen. Koude luchtstromen.

,,Ik ben er al vier jaar mee bezig,’’ zegt de bewoonster van het complex van 113 woningen dicht bij het metrostation. De huizen uit 2005 en 2006, vertoonden vooral gebreken aan de verwarming. Voor het complex, aangesloten op de Stadsverwarming, was gekozen voor verwarming via de vloer in plaats van radiatoren.

Het bracht de raadsfractie van de SP tot vragen aan burgemeester en wethouders. Uit het onderzoek van de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting bleek dat mogelijk het dubbelglas vervangen zou moeten worden. Hoewel er direct bij werd gezegd, dat de koude luchtstromen er niet door verdwijnen.

De Woonbond werd ingeschakeld, onderzocht zelf en bekeek eerdere onderzoeken, die Woonbron in samenspraak met de bewonerscommissie had laten uitvoeren. Onderzoeker Onno van Rijsbergen van de Woonbond concludeerde dat de stookkosten nogal hoog waren. De klachten over koude luchtstromen waren terecht. ,,De klepregelaars functioneerden niet.’’

,,Over de vloerverwarming met die hoge puien van glas is niet goed nagedacht,’’ zegt koper Louis van Gool. ,,Als je ’s morgens om zes uur de thermostaat hoger zet is het pas om één uur 21 graden.’’ Overbuurman Omoro Reyke vult aan: ,,De warmte gaat recht naar boven. Je voelt dat het tocht.’’

Irma Hazenoot en haar man Arie van Kempen huren ook zo’n huis met een vide, een verhoogd plafond. ,,Ik heb het dichtgemaakt,’’ zegt Van Kempen. ,,Geen porum eigenlijk.’’

De Woonbond bekeek verder de onderzoeken van adviesbureaus Cauberg-Huygen en Royal Haskoning. Daaruit bleek, dat het tochtte, de ventilatieroosters niet goed werkten en de regelaars van de verwarming onvoldoende functioneerden. Maar ook werd helder, dat de gemiddelde meterstanden van de bewoners, niet afweken van wat er in deze huizen te verwachten viel.

Irma Hazenoot zet vraagtekens bij die laatste conclusie: ,,Logisch, dat ze niet afweken. De bewoners zetten hier hun verwarming lager uit angst voor de hoge rekeningen. We willen een vergoeding.’’

Woningcorporatie Woonbron gaat de bewoners opnieuw vertellen hoe zij hun verwarming moeten gebruiken. Om de tocht te helpen voorkomen zijn inmiddels roosters geplaatst, die gaan dicht als de wind er op staat. Woonbron wil nu voor elke woning apart naar een oplossing kijken. Daarbij hoort ook een kijkje naar de warmteverdelers en de regelkranen.

Bron: AD Dichtbij jou 3 april 2009
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair