Het zit even niet mee anno 2022 als je woont aan de boulevard van Nesselande. Waar de lokale politieke figuren in de wijk Nesselande vrij stil zijn over de toename van criminaliteit vooral rondom de boulevard van Nesselande, kopt het AD dat het “bijna elke nacht raak is”.
November 2022 meldt het AD dat er wederom auto’s zijn gesloopt rondom de boulevard.
Nesselande, de wijk waar de buurtpreventie – die zijn sociale media kanalen gebruikte voor politieke propaganda en advertentieverkoop, zie dit artikel – niet zichtbaar is in de wijk, en via de sociale media maar nauwelijks de ernst van de situatie duidt aangezien het de eigen politieke partij is die hiervoor verantwoordelijk is.
Anders dan andere actieve buurtpreventies is er in Nesselande geen notie van (herhaaldelijke) rondes die worden gedaan en de kern en de reden kent van het oprichten van een wijkbuurtpreventie. De knip-en-plak artikelen van de lokale buurtpreventie lijken vooral weinig preventiefs te bieden.
Een markante relativering in het AD.nl van november 2022 dat het over de maanden tot en met augustus “iets minder zijn dan in 2020 en 2021”, lijkt niet tot enige actie te leiden of tot enig zelfbeeld dat dit niet de maatregelen zijn die bewoners een veiliger gevoel geven.
De 24/7 camera staan verkeerd
Op het rustige strand Nesselande, waar ondanks veel fake-nieuws in 20 jaar strand Nesselande de incidenten op een (1) hand zijn te tellen, is een permanente camera-opname aanwezig die de Kosboulevard niet in beeld zou kunnen brengen. Juist op dat stuk boulevard zijn ooit echt incidenten geweest.
De camera staat hoog opgesteld net voorbij de Kretalaan – loopboulevard Nesselande en is bedoeld om strandpubliek in de gaten te houden. De exacte reden is ook ons onbekend aangezien er ongeveer 350 dagen in het jaar nauwelijks echt strandbezoek valt te noteren.
Waar herhaaldeijk diefstal en inbraken plaats vinden lijkt buiten deze – wellicht wel nutteloze – camera te vallen
Autoinbraken
We hebben de jaarlijkse nazomer-herfst inbraken en diefstallen gehad, waarbij wij ons hardop afvragen waarom er – op de inmiddels bekende inbreeklocaties – niet meer controle is. Begin november zijn meerdere Skoda’s het slachtoffer geweest van wederom een inbraakgolf.
Record aantal motoren gestolen aan de boulevard van Nesselande 2022
Al eerdere zijn er meerdere motoren gestolen uit de woontorens en garageboxen aan de boulevard van Nesselande.
Gebrekkige omleiding
Anno november 2022 wordt de boulevard en Brandingdijk van Nesselande voorzien van de definitieve “rondweg” Nesselande. Nesselande heeft het sinds 2000 met een tijdelijke bouwweg moeten doen. De oplevering van de wijk Rotterdam-Nesselande lijkt dan ook na ruim 20 jaar bewoning aanstaande.
Deze omleidingen zijn sinds mei 2022 aanwezig en voor verwarrend, gebrekkig en leiden aanhoudend tot gevaarlijke situaties, zie hier het dossier waarbij zichtbaar is dat onduidelijke bewegwijzering het verkeer (met hulpdiensten) weer direct de wijk uitleidt een zelfs tegen de rijrichting in de opbrekingen in leidt. Zie hier het dossier met foto’s.
Omleiding C leidt vrachtverkeer smalle straatjes in
November 2022 is er in de bocht Brandingdijk-boulevard van Nesselande een gedeelte afgesloten in verband met werkzaamheden. Dit is in beide richtingen.
Een gele omleiding C bij het binnenrijden van de wijk via de Brandingdijk zou de Cypruslaan achter de boulevard moeten ontlasten. Zo melden bewoners achter de boulevard die zeggen in overleg te zijn geweest met de gemeente. In de praktijk wordt ook deze omleiding genegeerd omdat als iets verder valt te lezen dat je op de Brandingdijk zelf toch echt de Cypruslaan wordt opgeleid. En ook nu is er geen omleiding te vinden in de bekende routeplanners die logistieke vervoerders en het vrachtverkeer gebruiken.
Wij (redactie) hebben de omleiding meerdere malen gevolgd en die bevindingen zijn opzienbarend. Wie aankomt op de boulevard (en dat is vrachtverkeer dat omleiding C volgt) loopt/rijdt dood. Welzeker een melding dat daar een deel boulevard is afgesloten (op de Cypruslaan staat bij het Huis van de Wijk onterecht dat de gehele boulevard is afgesloten zonder omleidingsbord).
Vervolgens wordt geen omleiding aangegeven en rijdt vooral vrachtverkeer hier de Menorcalaan en links de Cypruslaan (door de onduidelijke bewegwijzering “Kretalaan” naar links) op. Hier komt zwaar vrachtverkeer de zeer smalle Cypruslaan richting Brandingdijk terecht met veel tegemoet komend (woon-werk)verkeer dat de laan op wil rijden. Het zijn juist die bewoners die met de gemeente om te tafelen zouden hebben gezeten om vooral dat zware (vracht) verkeer weg te willen houden uit de smalle (twee auto’s kunnen elkaar niet zomaar passeren) Cypruslaan.
Rechts bij de kruising Menorcalaan-Cypruslaan de melding dat de boulevard is afgesloten, linksaf lijkt dus de enige juiste richting.
Pijnlijk is de verwarring dat rondom de boulevard de borden “Kretalaan” het (vracht)verkeer juist de smalle straten achter de boulevard worden opgeleid.
Die smalle straten zijn juist niet bedoeld voor vrachtverkeer!
Vanuit de Cypruslaan rijdt (vracht)verkeer de zeer smalle Kretalaan op (foto gele vrachtwagen) in de hoop op een juiste manier de winkelboulevard te bereiken.
Verkeerde omleiding boulevard Nesselande leidt (vracht) verkeer de smalle wegen bij de boulevard op
De Wijkraad Nesselande?
Die vraagt of u nog aandachtspunten weet mbt de wijk Nesselande?