HomeNesselande INFO nieuws uit Rotterdam NesselandeBewoners Zuidplas zien drama 'onduidelijk plan 5e Dorp en fileinfarct' en starten...

Bewoners Zuidplas zien drama ‘onduidelijk plan 5e Dorp en fileinfarct’ en starten petitie

De procedure van beoogde masterplan, de spontane switch van 4000 naar 8000 woningen en het povere inzicht aangaande een verkeers- en mobiliteitsplan rondom de bouw van het Vijfde Dorp, doet de gemoederen bezig houden rondom de drukke polders van Zuidplas die plakken aan Nesselande. Daarbij botst de visie 'Masterplan Vijfde Dorp' met het aanwezige participatiedocument dat moet luisteren naar de wensen van de inwoners van Zuidplas, zie onze eerdere uiteenzetting in dit artikel. Nu de lokale VVD in Zuidplas ook vreest voor grote problemen voor het autoverkeer,  lijkt de impasse compleet. Opmerkelijk is ook het feit dat letterlijk argumenten uit onze plan- documentanalyse zijn ingebracht in de digitale vergadering van 22 april 2021.  Het effect van Nesselande is direct zichtbaar (zie afbeelding beneden, bron ROYAL HASHKONINGDHV, nota voorstel gemeenteraad Zuidplas 2021); zo zal de Zuidplasweg niet zijn bestendigd tegen de enorme filedruk vanuit het Vijfde Dorp en zal de rotonde einde Brandingdijk Nesselande zelfs bij een t-kruising niet volstaan. Ook de rotonde richting de A20 zal de filedruk niet aankunnen. Kort door de bocht gezegd zal dit in de ochtend en avond voor een ellendige spits en filedruk zorgen waarbij (vooral in de eerste jaren van de bouw Vijfde Dorp) veel verkeer hun wil zal gaan vinden via dijkweggetjes en meer sluiproutes. Het is ook aannemelijk dat er verkeer vanuit de A12 lange tijd door het nieuwe dorp zal rijden op weg naar de A20. Als wij de verkeers-reproductieruns door rekenen zal het in de spits bijna onmogelijk worden om vanuit midden Zevenhuizen naar de A20 (richting Rotterdam) te reizen. Twintig jaar lang bouwen brengt al verkeersproblemen met zich mee Voor de bouw van het Vijfde Dorp in de Zuidplaspolder is zeker twintig jaar sprake van bouwverkeer over de wegen in de regio Zuidplas-Nesselande-Waddinxveen. Het is inmiddels duidelijk geworden dat weggebruikers - en bewoners - van het gebied rondom het beoogde Vijfde Dorp - dat wellicht onder de naam 'Zuidplasveen' doorgaat - moeten daar rekening mee houden. Begin april 2021 is duidelijk geworden dat er geen visie ligt om de N219 te gaan verbreden op een korte termijn. Berekeningen zouden dit niet noodzakelijk maken. Dit is merkwaardig gezien de filedruk die op het traject N219-A12 dagelijks wordt meegemaakt, zelfs in een coronaperiode. VVD-raadslid Hordijk - die zich ook met de verhuizing van VV Groeneweg bezighoudt - geeft nu ook aan de ongelijkvloerse kruising, die staat gepland bij de Middelweg naar de N457, niet voldoend is. Deze is ter sprake gekomen tijdens een eerder bewonersoverleg als de ultieme oplossing voor verkeersproblemen. Openbaar vervoer is niet voldoende De economische visie draait en in de genoemde raadsvergadering vreest nu ook de VVD, CDA en D66 dat openbaar vervoer en fietspaden al het extra verkeer niet kunnen opvangen. In het beste geval zou dit een politiek spel moeten zijn om toch te voorzien in een metrohalte en/of treinstation anders dan alleen een beoogd bushalte 'Vijfde Dorp'. De A20 en omringende plekken worden vergeten Bij bestudering van de verslagen, de plannen, de economische visies, het masterplan en vitale participatieplan, menen wij van Nesselande.info dat het verkeer vanuit de richting Vijfde Dorp naar de A20 - dat in de voorlopige plannen via de N219 langs Nesselande geleid wordt - niet wordt meegenomen. De aansluiting van het Vijfde Dorp op de N219 is met een 2x2 en zelfs 2x3 baan niet op tempo richting de A12 (A20) te helpen. Opvallend is dat in de stukken waarin berekeningen worden toegelicht - en die Nesselande.info heeft weten te verzamelen - het knelpunt Nesselande Brandingdijk - Zuidelijke Dwarsweg niet wordt meegenomen. In een latere variant uit begin 2021 zien wij dat Zuidplas het Vijfde Dorp net voor deze drukke kruising wil aansluiten. Nog opmerkelijker is dat het vertrekpunt een verkeersonderzoek (filedruk) is uit 2019 dat door het jaar 2020 heen is ge-upgraded naar een calculatie die voor 2040 zou moeten gelden. Deze zogenoemde reproductieruns, uitgevoerd door Royal HashkoningDHV, zijn dus in een periode van massaal thuiswerken gedaan, waarbij de N219 opvallend rustig was. Ook zijn de bewegingen vanuit Koningskwartier (tot 2024 komen daar in totaal 1400 woningen) niet genoemd in de bewegingen die het aantal verplaatsingen moeten berekenen en daarmee de vertraging in reistijd tijdens de spits. Het lage gebied wordt gezien als risicogebied Vanuit Den Haag is er meerdere malen gemeld dat het bouwen zo een 6 meter onder NAP een risico met zich meebrengt. De Zuidplaspolder is het laagste punt van Nederland; het Ruimtelijk Planbureau in Den Haag noemde in 2007 de Zuidplaspolder een ongunstige locatie voor investeringen. Zij meldde in 2007 al: HET OVERSTROMINGSRISICO KOMT VANUIT DE HOLLANDSE IJSSEL EN DE GOUWE. Zo meldt het citaat uit hun rapport. Veel planners en waterbeheerders geven aan dat de bouwlocatie discutabel is vanwege overstromingsgevaar en wateroverlast. Vooral de stijging van de zeespiegel heeft bij veel bewoners van Zuidplas voor extra vragen gezorgd. Uit de presentatie van het masterplan blijkt dat dit volgens de gemeente niet terecht is. Het masterplan is nog geen bestemmingsplan De plannen voor de Zuidplaspolder zijn al lang omstreden; de Raad van State heeft in 2020   twee nieuwe bestemmingsplannen van de gemeente vernietigd omdat deze te weinig rekening hielden met de belangen van de tuinders in het gebied. Vooral de haast die Zuidplas wil maken, doet veel wenkbrauwen fronzen. Het plan is een masterplan voor het gebied en dit moet later nog omgezet worden in nieuwe bestemmingsplannen. Het masterplan is een richtlijn voor de plannen; als er concrete plannen gemaakt worden kunnen partijen naar de rechter stappen als ze het er niet mee eens zijn. Er is bij de Tochtweg reeds een actiecomité  gestart tegen de bouw en voor het verleggen van de N219. Het zijn niet de woningen, het is de enorme filedruk die zal ontstaat en de magere N219 die momenteel (april 2021) al niet voldoende is en voor lange files in de spits zorgt. De in dit artikel reeds eerder aangehaalde 'verkeerseffec-testen' komen dan ook onwerkelijk over; het gaat dan vooral om de zogenoemd reproductieruns die Royal HashkoningDHV heeft gedraaid in de coronaperiode en zouden aantonen dat zelfs bij 8000 woningen en zo een 15.000 nieuwe bewoners die filedruk acceptabel zou zijn. De enige logische oplossing is dat de N219 een stuk bredere wordt en er meer ontsluitingen naar de A12/A20 komen. Voor het Vijfde Dorp zou een logische uitweg de Middelweg bij Moordrecht zijn. Dit zou ook het eerste stuk zijn waar gebouwd gaat worden. Verkeersmeting gedaan in periode van corona en massaal thuiswerken Opmerkelijk bij dit onderzoek is het feit dat de ochtendspits hier 8 uur begint; daar waar de Zuidplasweg en N219 reeds vanaf 7 uur in een spitsmodus bevinden, net als de avondspits die volgens het onderzoek (gedaan in coronatijd) al om 18 uur zou stoppen, waar in werkelijkheid de genoemde wegen tot 19 uur in filemodus staan. De genoemde vergadering benoemt twee beoogde aansluitingen vanuit het Vijfde Dorp op de N219, dat overduidelijk voor een infarct zorgt op kruising bovenop de A12-N219. Daarbij wordt ook het huidig agrarisch verkeer in en rondom Zuidplas (zoals bij de Tochtweg) niet meegenomen in de plannen. De aanwezige bedrijven in Zuidplas lijken zo ge-isoleerd te gaan worden. Feit is dat Nesselande wordt klemgezet door massale toevoer van verkeer vanuit de Zuidplasweg en halverwege de N219. 

8000 woningen in een groen poldergebied achter Nesselande geklemd tussen ergens Zevenhuizen en Moordrecht. Tot ver in 2040 zit de directe omgeving in een enorme bouwontwikkeling waarbij de gevolgen op gebied van verkeersdrukte en infrastructuur nog onvoldoende lijken uitgewerkt. Bovenal is de gemeente Zuidplas (waar Nesselande mee is omringd) in een lastige financiële positie terechtgekomen, zie artikel. Al eerdere noemde een VVD raadslid in Zuidplas het Vijfde Dorp “een sprookje”. Spijtig een sprookje met een negatief randje van structurele file-infarcten. Vooral bewoners uit Zevenhuizen-Moerkapelle lijken nog niet door te hebben dat de file-ophoping bij de Moordrechtse boog (A12-A20) de aanvoerwegen uit de eigen dorpen dagelijks de dorpen klem zullen zetten.

Vooral Koningskwartier zal veel last krijgen van spookverkeer door de wijk op zoek naar een snelle verbinding richting de N219/A12.

Files omgeving Zuidplas-Nesselande al jaren in de top 10
Files omgeving Zuidplas-Nesselande al jaren in de top 10

Erg onverstandig vanuit Nesselande (dat net als Zevenhuizen en Moerkapelle klem wordt gezet bij de uitvoering mobiliteitsarme Vijfde Dorp plannen) is dat raadsleden uit Nesselande de betrokken Rotterdamse wethouder Zeegers “bashen” met desinfo aangaande de flexwoningen Nesselande, zie artikel. Juist wethouder Zeegers zit namens Rotterdam (en Nesselande) om de tafel bij het Middengebied-overleg om de belangen van onder andere Nesselanders te behartigen met betrekking tot de bouw in het Middengebied.

UPDATE: ‘Opruiend nepnieuws stoorzender in Nesselande; flexwoningen komen geen asielzoekers’

In de praktijk zou dit betekenen dat onder andere de provincie veel zou moeten bijdragen waar de plannen van de gemeente Zuidplas te kort schieten in realistische begroting en uitbreiding infrastructuur/mobiliteit plan Vijfde Dorp. Zo bleek al eerder dat een noodzakelijke verbreding van de N219 niet mogelijk zou zijn financieel. Een petitie op initiatief van enkele bewoners/ondernemers uit Zuidplas zou uitstel moeten vragen voor de plannen.

Achtergebleven VVD-raadslid noemt plan Vijfde Dorp een “sprookje” #fileinfarct

Markant is dat uit een eerdere bewoners-vragenlijst in Zevenhuizen de bewoners uit het dorpse Zevenhuizen TEGEN het doortrekken van de metro door de polders zijn. De metro Nesselande eindigt bewust “hoog” om doortrekken via Waterwijk-Zevenhuizen naar bijvoorbeeld Zoetermeer mogelijk te maken. Verbindingen naar en van Den Haag en ook Gouda/Utrecht zou voor het gehele middengebied dan zijn geborgd. Ook Nesselande.INFO heeft zich met AD.nl beziggehouden met het doortrekken van de metro (zie artikel).

 

Verkeersmetingen geven file-infarct aan bij reeds 4000 woningen

Waar de A12-A20 en de provinciale 219 wegen al dagelijks volstromen en voor flink vertragingen zorgen naar en uit Zuidplas en Nesselande, is het mobiliteitsplan nog zeer onduidelijk. Zuidplas zou nog meer extreme file-vorming met de aanleg van veel fietspaden willen oplossen. De files rondom Zuidplas-Nesselande staan al jaren in de top van de ANWB-filelijst. Spijtig geen reden voor Zuidplas om daadwerkelijk met een mobiliteitsplan te komen om structurele file-infarcten te voorkomen.

Ook Nesselande.INFO kent een flink dossier “Vijfde Dorp” – zie artikelen – waarbij opvalt:

De inwoners van de Gemeente zuidplas zijn niet bewust van de hoogte van de vele extra verkeersbewegingen wat het met zich meebrengt. Let op; de huidige woningbouw-projecten in de andere omliggende dorpen zijn nog niet afgerond. Daarnaast is er voor een deel ook extra geluidshinder en afname leefomgeving door toename fijnstof etc. Veel inwoners en bewoners van omliggende dorpen zijn tegen het bouwen van dit nu nog groene gebied wat zich kenmerkt door tochten en lintbebouwing.

Plattegrond van hoe het vijfde dorp er (mogelijke) uit komt te zien

Al eerder in 2024 voelde bewoners in Zuidplas – waarbij jarenlang een zeer positief beeld is voorgeschoteld van de vermeende aanpak van de bouw van het grote dorp – zich gepasseerd tijdens een inspreekavond waarbij zienswijzen vooral genegeerd zijn en helderheid te weinig werd geboden, zie artikel.

Insprekers bouw Vijfde Dorp: ‘Dit is een dikke middelvinger naar de bewoners’

Begin mei 2024 zou de petitie al meer dan 500 keer zijn ondergetekend, zo meldt AD.nl.

Hier de petitie, hieronder de tekst (bron: 1 mei 2024).


Wij, als Platform Middengebied Zuidplaspolder, zijn deze petitie gestart. Wij zijn niet tegen bouwen, maar wij vinden wel dat dit op de juiste manier  én met aandacht voor alle aspecten moet gaan. Het kan anders! Beter een goed geborgd plan dan een plan waar u de rekening voor gaat betalen!

Want het zal je maar gebeuren. Iemand aan je deur krijgen die jouw locatie en eigendom nodig heeft voor woningbouw in deze polder. Wanneer en hoe is nog niet bekend, maar je komt wel aan de beurt. En dan ben je helemaal de pineut als je bent ingetekend voor (schijn)natuur, -bos of een weg. Dan mag je vertrekken voor een schijntje…

Initiatieven om mee te werken en bij te dragen aan het nieuwe dorp zijn allemaal niet mogelijk. En als je er wel kunt/moet blijven wonen dan is er nul zekerheid over schade die ontstaat door de bouw op deze bodem. 

Zoals het bestemmingsplan er nu voor staat kort samengevat:

* 8000 woningen; dagelijks nog meer verkeersinfarcten; dichtslibben wegen; meer stik- en fijstoffen; geluidsoverlast;

* De huidige bouwprojecten van de omliggende dorpen geven nu al verkeersuitdagingen;

* Het belang van het waterschap voor een robuuste toekomstbestendig en veilige waterhuishouding voor een klimaatdadaptief dorp is niet verankerd. Aan deze randvoorwaarden hecht het waterschap zeer veel waarde. (ervaring Westergouwe)

* Zowel huidige als toekomstige bewoners wordt het recht ontnomen om bezwaar te maken;

* Grootschalige industrie wordt op afstand van 800 meter naast het dorp gebouwd; het zogenaamde (mini)Koning Willem I bos is slechts alleen een “buffer” en geen volwaardig bos; 

* Andere belangen gaan voor de natuur; de zeer beschermde natuur verdwijnt zowel onder de grond als er boven.

* Verstedelijking; dorpse gevoel verdwijnt; vrijheid die de polder geeft om te onthaasten verdwijnt; de veiligheid voor kinderen die opgroeien in de natuur verdwijnt;

* 15 agrarische bedrijven (vee, akker, (glas)tuin, fourage, paarden, loon) moeten verdwijnen of zitten klem. Er wordt geen perspectief geboden; Bedrijven in de Groene Schakel staan al op slot zonder dat natuur gecreerd is of wordt en worden beperkt in hun bedrijfsvoering 

* U (inwoner zuidplas) betaalt straks mee aan de rekening van het 5e dorp; onvoorziene kosten die niet geborgd zijn.

 

Uiteenzetting:

De besluitvorming van het Vijfde Dorp komt eraan. Helaas wil het College, samen met een deel van de gemeenteraad, voor dit niet gewaarborgde bestemmingsplan in stemmen onder financiele druk van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten, die reeds op gronden in het gebied gelegd is. In de planvorming moeten nog teveel onderzoeken gedaan worden en is nog veel onzeker. 

Inwoners van de Gemeente Zuidplas, buiten dit gebied, zijn in sommige gevallen onvoldoende op de hoogte van de omvangrijke plannen. Kennen de locatie niet, weten de ligging van het Middengebied/5e dorp niet. Dit is dichterbij dan u denkt…

De inwoners van de Gemeente zuidplas zijn niet bewust van de hoogte van de vele extra verkeersbewegingen wat het met zich meebrengt. Let op; de huidige woningbouw-projecten in de andere omliggende dorpen zijn nog niet afgerond. Daarnaast is er voor een deel ook extra geluidshinder en afname leefomgeving door toename fijnstof etc. Veel inwoners en bewoners van omliggende dorpen zijn tegen het bouwen van dit nu nog groene gebied wat zich kenmerkt door tochten en lintbebouwing.  

Daarnaast wordt dit plan goed gepraat met bouwen, bouwen bouwen, omdat er een woning tekort is. Er worden inwoners en ondernemers uitgerookt of nadeelcompensatie wordt onvoldoende geborgd. Het gebied wordt voor woningbouw onvoldoende optimaal gebruikt en lijkt op basis van grondposities ingericht. Daarnaast, door het nu goed te keuren van het plan ontneemt de gemeente ook van de toekomstige bewoners de mogelijkheid op het maken van bezwaren. 

Het College en projectteam slaan de adviezen van het waterschap Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard in de wind met betrekking tot klimaatadaptief, robuust en veilige waterhuishouding. Hier kunnen grote problemen uit voort vloeien. Dit kan dan niet verhaald worden en komt voor rekening van de bewoners. Zoals bij Koningskwartier. 

De schijnparticipatie van het college en projectteam met de bewoners/ondernemers die kennis hebben van de polder zijn niet meegenomen in de vaststelling van dit bestemmingplan. Een aantal raadsleden zijn wel actief omgegaan met de input van bewoners/ondernemers, maar vele kritische amendenten werden afgeraden door college. 

Het plan zit nog vol foute bestemmingen, berekeningen en heeft een schijn inrichting op natuur en ecologie. Een beperkte strook langs de snelweg A20 leggen vanwege bodemsamenstelling mbt tot de beschermde kattenklei, terwijl het te bebouwen gebied ook op deze kattenklei gebouwd gaat worden. 

Een “groene” schakel die naar verwachting pas 10-15 jaar na de start van de bouw tot ontwikkeling gaat komen en als sluitpost mag dienen. 

De gemeente Zuidplas die als gemeente eigenlijk te klein is om dit mega project tot een goed einde te brengen en daardoor heel Gemeente Zuidplas mee kan nemen in een financiële strop of zelfs artikel 12. Andere betrokken partijen met meer grondposities (Rotterdam, provincie) dragen niet tot onvoldoende bij aan de ontwikkeling terwijl juist voor deze partijen gebouwd wordt en niet enkel voor inwoners Zuidplas. 

Kortom; het plan is nu niet klaar voor vaststelling. Wij willen met deze petitie uitstel van het bestemmingsplan zoals deze nu voorligt. Het plan moet namelijk terug naar de (teken)tafel voor verankering op diverse vlakken. Zoals infrastructuur, financien, waterhuishouding en natuur. Ook dan heeft Zuidplas een financiële afwaardering, maar wel een geborg plan voor de toekomst en de inwoners van Zuidplas.


^AR

( Op basis van ingezonden stukken, filemetingen, stukken gemeenteraad Zuidplas, Masterplan Middengebied Vijfde Dorp, artikelen AD.nl 2021-2024 )

 

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair