De gemeente Rotterdam kent na de lokale verkiezingen een chaotische start van de uitvoer van werkzaamheden. Vooral het tegelijk plannen van werkzaamheden in Prins Alexander geeft extra verkeersdruk en opstoppingen.
Een deel van de Brandingdijk is afgesloten per juni 2022. Waar de werkzaamheden begin juli ouden zijn afgeronde en de vitale verkeersader naar de boulevard deels weer open zou gaan, is ook de opgeschoven deadline van 8 juli 2022 niet gehaald.
Nesselande.info heeft na communicatie met de bestrating te horen gekregen dat pas na de zomervakantie de bestrating gevorderd zal zijn.
DE BOULEVARD MOET VEILIGER WORDEN VOOR TRAAG VERKEER.
De werkzaamheden zijn juni 2022 officieel gestart en een deel zou rond 5 juli 2022 moeten zijn opgeleverd rondom de Brandingdijk-West. Ze duren in totaal ongeveer anderhalf jaar.
Stille klinkers
Soortgelijke stenen liggen ook in Overschie en op Zuid, Open Rotterdam (april 2022):
DOOR HET GEBRUIK VAN STILLE KLINKERS IS DE GELUIDSOVERLAST DOOR VERKEER IN ROTTERDAM AFGENOMEN. HET GAAT OM EEN SPECIAAL LAAGJE OP DE STRAATSTENEN DIE IN EEN DEEL VAN DE BURGEMEESTER BAUMANNLAAN IN OVERSCHIE EN DE HILLEVLIET OP ZUID LIGGEN. ARNO BONTE, WETHOUDER DUURZAAMHEID, LUCHTKWALITEIT EN ENERGIETRANSITIE, IS VAN PLAN ZE IN MEER STRATEN TE GAAN LEGGEN.
“We hebben Milieudienst DCMR gevraagd te meten wat het verschil precies inhoudt en het is dus echt een halvering van het geluidsniveau. Dat is echt spectaculair. Dat had ik niet eens durven dromen”, vertelt Bonte.
WAT WEL BELANGRIJK IS, IS OM OOK TE WETEN OF MENSEN DAT OOK ECHT ZO ERVAREN.
Oude plannen, verlate uitvoering
De inrichtingsplannen voor de Siciliëboulevard en Brandingdijk-west waren al in 2006 en 2014 vastgesteld. De bouwcrisis heeft de tijdelijke bouwweg richting de boulevard nog nodig gemaakt die nu definitief wordt gemaakt.
In 2014 is ook het aangepast plan voor de 116 woningen aan de Common Green aangepast (met ooit een plan om daar 900 woningen te bouwen in 1998).
Omdat dit ontwerp in 2019 verouderd was besloot de gemeente Rotterdam, op verzoek van het wijkcomité, het ontwerp aan te passen. Na een uitgebreid participatietraject met bewoners en advies vanuit het wijkcomité werd in maart 2022 het nieuwe ontwerp definitief vastgesteld voor de rondweg bij de boulevard. Om de snelheid van het verkeer te verlagen gaan we 30 km/u borden plaatsen en op diverse plaatsen verkeersdrempels aanbrengen. Deze borden zijn lente-zomer 2022 reeds op diverse plekken aanwezig.
Werkzaamheden tot 2024
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd en bestaan uit:
- Versmallen ventweg aan de zuidzijde van de Brandingdijk-West. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in de middenberm.
- Verwijderen asfalt rijbaan en aanbrengen zwarte klinkers.
- Verwijderen ventweg ter hoogte van het Rietveldpark.
- Aanbrengen beplanting voor ingang van het Rietveldpark.
- Aanpassen kruising Coenraad Swiepdijk met Brandingdijk ter hoogte van het Rietveldpark.
- Aanbrengen laad- en losplek bij het winkelcentrum.
- Aanleg parkeerplaatsen voor motoren bij het winkelcentrum (niet zeker meer of dit doorgaat)
- Aanleg wandelpad langs de Brandingdijk.
Meer groenstroken
De bovenste afbeelding van de tekening boven, betreft een dwarsdoorsnede. Op de afbeelding zien we twee bestaande en twee nieuwe profielen van de Siciliëboulevard en de Brandingdijk. In de nieuwe situatie is er aan de linkerkant van de boulevard een groenstrook, rechts daarnaast een voetpad, daarnaast een fietspad, dan een brede groenstrook en dan de boulevard met parkeervakken. Rechts daarvan ook een groenvak, dan de boulevard met parkeervakken en dan een voetpad en een groenstrook. Op het plaatje van de Brandingdijk zien we links van de boulevard een groenstrook, dan een fietspad, een groenstrook en de rijweg. Dan komt weer een groenstrook en dan de andere rijbanen van de Brandingdijk. Rechts ervan een stoep en dan een bredere groenstrook.
Zebrapaden
Bij het kruispunt met de Kretalaan worden midden-eilanden aangebracht. Dit gebeurt om de oversteek te verbeteren.
De gemeente brengt alleen zebrapaden aan op 30km/u wegen als voetgangers regelmatig oversteken. Alleen tijdens stranddagen zijn er veel mensen die oversteken, de rest van het jaar niet. Daarom brengen we daar geen zebrapaden aan. Ze brengen dus wel middeneilanden aan. Dat is veiliger voor de voetganger. Ze gaan ook drempels aanbrengen op de Siciliëboulevard en de Brandingsdijk om de snelheid van het verkeer te verminderen.