HomeNesselande INFO nieuws Openbare laadpaalaanbieder Nesselande failliet

[BREKEND] Openbare laadpaalaanbieder Nesselande failliet

Het Franse Equans (Engie), de laadpaal operator van de meeste straat laadpalen in Prins Alexander, Rotterdam en Zuid Holland heeft sinds begin 2024 de prijzen per Kwh. met bijna 50% omhoog geschroefd. Betaalde je in 2023 0,39 cent per Kwh (inclusief BTW) betaal je nu het astronomische bedrag van 0,58 cent per KWh. (inclusief btw) dat is een steiging van 0,19 per KWh. Graailatie of niet? Tarieven staan vast voor een jaar. Als uitleg voor de gestegen prijzen geeft Equans aan dat de energie prijzen “achter lopen”. Met name de “Oekraïne Crisis” of anders gezegd het wegvallen van goedkoop gas uit Rusland, waar ook deels elektriciteit mee wordt gemaakt, heeft in 2022 inderdaad voor een enorme piek gezorgd in de stijging van de energie prijzen. Maar die energie is daarna ook even hard weer omlaag gegaan. Dat was in 2022. Daarnaast wordt door dit soort bedrijven contracten afgesloten voor langere periodes. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat Equans hun gebruikers in 2022, 2023 heeft gematst om daarna in het kader van Graaiflatie alsnog de tarieven de laten inflateren. De piek in de energie prijzen immers zijn bekostigd door met name de eindconsumenten die gedwongen moesten overstappen omdat hun leverancier was omgevallen, een variabel contract hadden of hun contract net afliep op dat moment en ze alleen variabel konden afsluiten. in 2023 was de prijs duswel hoger maar wel enigszins genormaliseerd. Dat was ook te zien aan de prijzen die betaald werden aan de pomp. een prijs van 0,58 Kwh is dan ook vergelijkbaar met prijzen die betaald worden voor snellaad sessies bij FastNed aan de snelweg. Thuis laden weer stukken goedkoper Elke EV of plug-in hybride heeft een thuislader. Was het verschil voorheen minimaal en heb je een oprit dan is het nu weer interessant om de elektriek thuis op te laden. Heb je een contact of kun je in laag tarief laden dan kost het je gemiddeld 0,36 cent per Kwh (afhankelijk van je contract. Dat is meer dan 20 cent goedkoper per Kwh. Ook gaan aanbieders zoals Budget in de lente en de zomer gratis Stroom aanbieden in de weekenden tussen 12 en 17 (Energie belasting nog wel betaald worden wat ongeveer 15 cent ker KwH) dan kun je op die tijden dus voor veel minder je auto bijladen. Dat kan deels in de kosten schelen. Onder meer Budget Energie doet dit omdat op deze tijdstippen er vaak zoveel energie wordt geproduceerd door met name zonnepalen de stroomprijs negatief kan vallen. Stroomaanbieders krijgen op die momenten juist betaald om de stroom af te nemen. Echter, mensen met zonnepanelen moeten juist weer bijbetalen om hun stroom terug te leveren aan het net en ze daar voor moeten gaan betalen. Veel zonnepaneel bezitters denker er dan ook over na om het systeem op zonnige dagen uit te zetten met een zogenaamde Pauzeknop. Plug-in Hybrides: Opladen of uitstoten? Voor de met name wat kleinere Plug-in hybrides worden het even een rekenen. Een plug-in hybride heeft een accu waarmee je tussen de 40 en 50 km elektrisch kunt rijden (ideaal voor in de stad). Die elektriciteit kun je toevoegen middels de accu op te laden bij een laadstation in je straat. Op die manier kun je dus ook het surplus aan groene stroom in je auto laden op een zonnige dag. Maar met astronomisch hoge energie tarieven bij de straatlaadpalen (Alternatieven zijn er niet) kan een rijder van een plug-in hybride dus kijken of het opladen tijdens het rijden, door benzine te verbranden, alsnog niet goedkoper is dan het extern laden van de accu. Prijzen nog niet echt zichtbaar voor consument tot eerste factuur. De meeste facturen voor het laden worden per maand gefactureerd. Dat betekent dat over enkele weken als men de factuur gepresenteerd krijgt voor de eerste maand van 2024, men de echte kosten ziet van elektrisch rijden. Tevens is dan duidelijk dat je als consument vast zit en de operator dus elk tarief kan rekenen die ze willen ongeacht gunstige omstandigheden. Elektriciteitsprijzen zijn juist heel stabiel sinds 2023 en kunnen elektrische auto’s juist helpen om het net te ontlasten als ze bij een overvloed van groene elektriciteit van zonnepanelen en windmolens geladen worden. Wil je het laadtarief weten van de paal in je straat? De meeste palen hebben een QR code op de deksel. Scan je deze QR code en volg je de link naar de website dan kun je daar de meest actuele tarieven vinden.
 

 

Het energieconcern ENGIE gaat het Nederlandse laadpalenbedrijf EVBox grotendeels ontmantelen. Dit bevestigde zij na berichtgeving van het FD oktober 2024 maar zij waren al langer op zoek naar een koper. Als gevolg van deze beslissing zullen veel banen bij EVBox verdwijnen, waarvan een aanzienlijk deel in Nederland.

ENGIE kocht EVBox in 2017, maar heeft de afgelopen maanden naar een koper gezocht. Uiteindelijk heeft het bedrijf besloten om alleen de fabriek voor snelladers in Bordeaux te verkopen.

EVBox leed onder ENGIE voornamelijk verlies, wat het moederbedrijf zo’n 800 miljoen euro heeft gekost. ENGIE verklaarde twee biedingen te hebben ontvangen en zorgvuldig te hebben overwogen. Dit resulteerde in de verkoop van enkel de Franse snelladerfabriek, waardoor ongeveer dertig banen behouden blijven.

Daarnaast is ENGIE in gesprek met de ondernemingsraad over tijdelijk werk voor circa honderd werknemers om de dienstverlening voort te zetten.

Het besluit heeft geleid tot veel verbazing en teleurstelling.  In Nesselande zijn de laadpalen flink uitgebreid de laatste jaren.

In Nesselande waren er al langer klachten over de bestaande laadpalen, maar zijn er in 2022-2024 ook veel laadpalen bijgekomen.
 Moederbedrijf Engie kijkt of er een overnamekandidaat gevonden kan worden.
VIA FD.nl oktober 2024, Engie.nl/EVBOX.com
Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair