Per april 2022 (tot in 2024) is het doorbijten aan de boulevard. De boulevard van Nesselande zal voor autoverkeer niet altijd bereikbaar zijn. Er is lang over gesproken om de tijdelijke bouwweg (sinds 2006) te vervangen door een veilige, brede weg bij en naar de boulevard Nesselande. Nu de woontorens aan de Zevenhuizerplas – als ook de achtergelegen nieuwbouwwoningen – zijn opgeleverd en delen van de Menorcalaan zijn opgeleverd en aangepast, lijkt de tijd rijp voor de Brandingdijk-West en de boulevard zelf. Hard rijden moet hiermee worden voorkomen.
De boulevard moet veiliger worden voor traag verkeer.
De werkzaamheden starten waarschijnlijk in april 2022. Ze duren ongeveer anderhalf jaar. De inrichtingsplannen voor de Siciliëboulevard en Brandingdijk-west waren al in 2006 en 2014 vastgesteld. in 2014 is ook het aangepast plan voor de 116 woningen aan de Common Green aangepast (met ooit een plan om daar 900 woningen te bouwen in 1998).
Omdat dit ontwerp in 2019 verouderd was besloot de gemeente Rotterdam, op verzoek van het wijkcomité, het ontwerp aan te passen. Na een uitgebreid participatietraject met bewoners en advies vanuit het wijkcomité werd in maart 2022 het nieuwe ontwerp definitief vastgesteld. In overleg met enkele bewoners besloot de gemeente in juli 2021 om de doorsteek voor het autoverkeer bij de Santorinihof van en naar de hoofdrijbaan van de Siciliëboulevard te behouden en op te nemen in het ontwerp.
Verkeersmaatregelen
Om de snelheid van het verkeer te verlagen gaan we 30 km/u borden plaatsen en op diverse plaatsen verkeersdrempels aanbrengen.
Werkzaamheden tot 2024
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd en bestaan uit:
- Versmallen ventweg aan de zuidzijde van de Brandingdijk-West. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in de middenberm.
- Verwijderen asfalt rijbaan en aanbrengen zwarte klinkers.
- Verwijderen ventweg ter hoogte van het Rietveldpark.
- Aanbrengen beplanting voor ingang van het Rietveldpark.
- Aanpassen kruising Coenraad Swiepdijk met Brandingdijk ter hoogte van het Rietveldpark.
- Aanbrengen laad- en losplek bij het winkelcentrum.
- Aanleg parkeerplaatsen voor motoren bij het winkelcentrum (niet zeker meer of dit doorgaat)
- Aanleg wandelpad langs de Brandingdijk.
Meer groenstroken
De bovenste afbeelding van de tekening boven, betreft een dwarsdoorsnede. Op de afbeelding zien we twee bestaande en twee nieuwe profielen van de Siciliëboulevard en de Brandingdijk. In de nieuwe situatie is er aan de linkerkant van de boulevard een groenstrook, rechts daarnaast een voetpad, daarnaast een fietspad, dan een brede groenstrook en dan de boulevard met parkeervakken. Rechts daarvan ook een groenvak, dan de boulevard met parkeervakken en dan een voetpad en een groenstrook. Op het plaatje van de Brandingdijk zien we links van de boulevard een groenstrook, dan een fietspad, een groenstrook en de rijweg. Dan komt weer een groenstrook en dan de andere rijbanen van de Brandingdijk. Rechts ervan een stoep en dan een bredere groenstrook.
Extra zebrapaden
Bij het kruispunt met de Kretalaan worden middeneilanden aangebracht. Dit gebeurt om de oversteek te verbeteren. Zie ook het antwoord op vraag Verzoek zebrapaden ter hoogte van de hofjes.
De gemeente brengt alleen zebrapaden aan op 30km/u wegen als voetgangers regelmatig oversteken. Alleen tijdens stranddagen zijn er veel mensen die oversteken, de rest van het jaar niet. Daarom brengen we daar geen zebrapaden aan. Ze brengen dus wel middeneilanden aan. Dat is veiliger voor de voetganger. Ze gaan ook drempels aanbrengen op de Siciliëboulevard en de Brandingsdijk om de snelheid van het verkeer te verminderen.
Geen K&R
In overleg met de verkeerspolitie is besloten om geen K&R-plaatsen aan te brengen. Ze kunnen niet handhaven op het gebruik hiervan. ‘Laden en lossen’ (in- en uitstappen) van passagiers mag gewoon op de rijbaan, zolang het overige verkeer niet wordt gehinderd. Daarvoor is de hoofdrijbaan voldoende breed.