Door de oude vastgoedrecessie is een en ander vertraagd, zo ook de oplevering van de gehele wijk Rotterdam-Nesselande. Slotstuk lijkt de veelbesproken boulevard te gaan worden. Wat gaat er gebeuren?
De gemeente Rotterdam is van plan om de bouwweg weg te halen als de ruwbouw van de laatste grote bouwprojecten is afgerond. Het is altijd een arbitraire keuze wat het juiste moment daarvoor is, maar mede omdat de bouwweg eigenlijk een ongewenst element is, is ervoor gekozen om de bouwweg weg te halen als het bouwproject Noorderstrand afgebouwd is en de ruwbouw van de laatste fase van het centrum (3e toren en omgeving) is afgerond. Het is niet de bedoeling om te wachten op de bouw van het hotel en het gebouw voor indoorrecreatie in het Oeverpark en de woningbouw op de Common green, omdat de termijn van realisatie van die projecten op dit moment nog onzeker is.
Wij gaan er daarom van uit, dat de omzetting van bouwweg naar de definitieve situatie eind 2020 of begin 2021 plaats kan vinden.
Er gebeurt dan het volgende.
a. De westzijde van de boulevard (nu bouwweg in twee richtingen met asfalt) wordt vervangen door een rijbaan Noord -> Zuid, die qua uitvoering gelijk is aan de wijze
waarop de oostzijde van de boulevard is uitgevoerd. Dit betekent een wegbreedte van 4.50 m in klinkers met parkeerplaatsen erlangs;
b. Op de middenberm van de Siciliëboulevard gaan we de mogelijkheid bieden om – alleen op hoogtijdagen – te parkeren in het gras. Dit gaan we met borden aangeven;
c. Aan het noordeinde van de Siciliëboulevard op de overgang naar de Brandingdijk wordt een rotonde aangelegd. Deze rotonde dient ter ontsluiting van de Pleun v.d. Zijdedijk naar Waterwijk-west. De rotonde biedt ook de mogelijkheid om gemakkelijk te keren, wanneer men bij voorbeeld op zoek is naar een parkeerplaats.
d. De bouwweg die nu aan de noordzijde van de Brandingdijk ligt wordt weggehaald. Een deel van de verharding van de bouwweg wordt gebruikt om het fietspad op de juiste plek te leggen. De zuidelijke rijbaan blijft en wordt een weg in twee richtingen. Het gedeelte ter hoogte van het Rietveldpark trekken we recht en leggen we definitief aan in klinkers. Tussen het nieuw aan te leggen fietspad en het water planten we bomen;
e. De oversteek voor fietsers tussen het Rietveldpark en de Coenraad Swiepdijk gaan we definitief inrichten;
f. De Siciliëboulevard en de Brandingdijk-west worden 30-km gebied. Om de snelheid te remmen leggen we drempels aan.
Via Rotterdam.nl