Het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening wil graag dat de grote bezwaren van tafel gaan om de bouw van Cortelande (het Vijfde Dorp achter Nesselande) mogelijk te maken. Dit laat Mona Keijzer namens het ministerie weten aan de diverse betrokkenen, zoals ook de Grondbank waar de gemeente Rotterdam in plaatsneemt:
Ik hoop dat we dit jaar samen flinke stappen kunnen zetten richting de realisatie van de geplande woningbouw (8.000 woningen) en twee bedrijfsterreinen in het middengebied van de gemeente Zuidplas.
Recent bracht de onafhankelijke adviseur Wim Kuijken mij verslag uit over zijn verkennende ronde, die hij medio november 2024 startte en eind dat jaar afrondde. Deze verkenning werd noodzakelijk nadat bleek dat het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) en Rijkswaterstaat (RWS) beroep hadden aangetekend bij de Raad van State tegen het door de gemeente Zuidplas vastgestelde bestemmingsplan voor woningbouw in de Zuidplaspolder. Op 4 oktober 2024 hebben uw organisaties, onder leiding van de DG Volkshuisvesting en Bouwen, gezamenlijk besloten tot deze verkenning als ’tussenstap’.
Uit de verkenning van Wim Kuijken blijkt dat er enkele complexe vraagstukken moeten worden opgelost, met name op het gebied van waterhuishouding en de mobiliteitseffecten van de woningbouw op het (hoofd)wegennet. Daarnaast is de financiële haalbaarheid van het plan voor 8.000 woningen en twee bedrijfsterreinen nog onzeker, zo geven verschillende betrokkenen aan.
Tijdens de besluitvorming over het bestemmingsplan is de communicatie tussen de betrokken partijen verstoord geraakt. De heer Kuijken adviseert om deze verhoudingen te herstellen, zodat de realisatie van de plannen kan doorgaan en gezocht kan worden naar oplossingen die leiden tot intrekking van de beroepen. Uit zijn gesprekken blijkt dat alle partijen bereid zijn om hieraan mee te werken en dat zij het toejuichen als dit proces wordt begeleid door een onafhankelijke voorzitter-adviseur. Daarom stelt hij voor om twee overlegtafels op te richten: een ‘Watertafel’ en een ‘Mobiliteitstafel’.
Ik heb de heer Kuijken gevraagd om deze rol op zich te nemen, en hij heeft aangegeven hiertoe bereid te zijn. Ik ondersteun zijn voorstel om de twee overlegtafels onder zijn voorzitterschap in te richten.
De ‘Watertafel’ zal bestaan uit de verantwoordelijke wethouder van de gemeente Zuidplas, de leider van het gemeentelijke projectteam, de (hoog)heemraad en de projectleider van HHSK, alsook een (hoog)ambtelijke vertegenwoordiging van de provincie (zowel inhoudelijk als procesmatig), het ministerie van IenW/Water en Bodem, en VRO/Realisatie Woningbouw.
De ‘Mobiliteitstafel’ zal bestaan uit de verantwoordelijke wethouder van de gemeente Zuidplas, de leider van het gemeentelijke projectteam, een (hoog)ambtelijke vertegenwoordiging van de provincie (inhoudelijk), twee vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, en een vertegenwoordiger van het Ministerie van VRO/Realisatie Woningbouw.
Onder deze hoofdtafels kunnen, in overleg, inhoudelijke en financiële werkgroepen worden gevormd met experts om verschillende onderdelen van de vraagstukken verder uit te werken. Het doel is om begin februari per thema een ‘constituerende’ hoofdtafel te houden, waarin de verdere opzet en werkwijze worden afgesproken.
Om de voortgang te waarborgen, zal de contactpersoon van uw organisatie binnenkort benaderd worden om de eerste bijeenkomsten in te plannen. De betrokkenen aan de hoofdtafels dienen van hun organisatie het mandaat te ontvangen om mee te denken en te werken aan mogelijke oplossingsrichtingen voor de openstaande vraagstukken, zonder hierbij beslissingen of overeenstemming te bereiken. Het doel is om tot een (ambtelijk) voorstel te komen dat door alle betrokkenen wordt gedragen, inclusief mogelijke keuzes voor het bestuurlijke overleg.
De gemaakte keuzes zullen in het bestuurlijke overleg onder mijn voorzitterschap worden besproken, met eventuele adviezen van de heer Kuijken. Ook zal in dit overleg een volledig overzicht van een haalbare exploitatie voor de gemeente aan de orde komen. Hierbij kunnen ook keuzes worden gemaakt, inclusief de mogelijkheden voor een bijdrage van het Rijk. Ik wil benadrukken dat het Rijk scherpe keuzes zal moeten maken met betrekking tot de inzet van middelen.
Het einddoel is om tot één of twee bestuursovereenkomst(en) te komen op de terreinen van water en mobiliteit, waarin tevens de (financiële) uitvoerbaarheid van de ontwikkeling wordt gewaarborgd. Op basis van deze inhoudelijke overeenstemming kunnen de beroepen van HHSK en RWS worden ingetrokken. Het streven is om deze fase uiterlijk eind september af te ronden en de bestuursovereenkomst(en) te ondertekenen. Daartoe wil ik eind juni in een bestuurlijk overleg het concept van de eindrapportage bespreken en zo nodig de richting bepalen voor de laatste fase. Dit is een ambitieuze termijn, maar het kan haalbaar zijn met de inzet van alle betrokkenen.
De heer Kuijken is vanaf 1 februari a.s. gemiddeld één dag per week beschikbaar voor deze opdracht en zal hierbij weer ondersteund worden door een medewerker vanuit het ministerie van VRO. Veel werk moet echter door uw organisaties zelf en gezamenlijk worden verricht, onder leiding van de heer Kuijken, op basis van de voortgang en de afspraken die op de tafels worden gemaakt.
Ik hoop dat u allen akkoord kunt gaan met deze aanpak, zodat we snel aan de slag kunnen. De DG Volkshuisvesting en Bouwen heeft op 29 januari a.s. al een overleg gepland met Wim Kuijken en de betrokken partijen om de aanpak en het vervolg te bespreken. Graag ontvang ik uw schriftelijke reactie vóór 31 januari a.s. Concreet vraag ik u om:
- In te stemmen met de bovengenoemde aanpak.
- In te stemmen met de daarin opgenomen doelstellingen.
- Uw commitment voor het te doorlopen proces.
Met vriendelijke groet,
De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening