De Brandingdijk in Nesselande is een aanlopende racebaan waar velen op snelheid de wijk binnenrijden. Nu het OM heeft uitgesproken – na een test in Amsterdam – dat (mobiele) flitspalen zijn toegestaan op 30 km per uur wegen, heeft Nesselande.INFO direct een aanvraag gedaan voor (een deel van) de Brandingdijk in Nesselande; de weg die op snelheid naar en van het strand van de wijk leidt, maar vooral veel geluids- en snelheidsoverlast geeft.
Naast de vele verzoeken die Nesselande.INFO de laatste 10 jaar (!) heeft binnengekregen om iets toe doen aan de overlast die de “racebaan naar het strand” geeft, zijn er video en op verzoek van NesselandeINFO bij de Rotterdamse VVD een keur aan aso-verkeers-overtredens meldingen gedaan. Dit heeft “stil gelegen” omdat in 2022 de Brandingdijk zou voorzien van “stille klinkers”. In de praktijk blijkt weinig van die “stilte”.
Markant is dat in 2023 de oud-fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam het stokpaardje van de VVD (over verkeeraso-aanpak in Rotterdam) “kaapte” om vervolgens geen restultaat te boeken anders dan populistisch vermeende media-uitingen. Kort daarna is de fractievoorzitter van de Nesselande lijsttrekker Simons van het Leefbaar-podium verdwenen.
D66 wil asobeleid verkeersovertreders
Markant is dat eind 2024 juist de Rotterdamse D66 opstaat om verkeeraso’s echt aan te pakken.
Zij melden op hun site eind 2024:
Verkeerslawaai in Rotterdam vraagt om actie
Ronkende motoren, knallende uitlaten en onnodig toeteren: verkeerslawaai is
nog steeds een hardnekkig probleem in Rotterdam. Ondanks dat we de stad
autoluw maken, ervaren fietsers, voetgangers en omwonende bewoners
dagelijks de impact van overmatig verkeersgeluid. De GGD luidde recent
daarom ook al de noodklok
wel ‘pops and bangs’ genoemd. Deze geluiden zijn vaak een ingebouwde functie van autofabrikanten en kunnen zelfs zonder beweging van het voertuig worden geproduceerd. Hoewel de verkeersaso-aanpak al enige tijd wordt ingezet, heeft dit nog niet geleid tot de gewenste resultaten.
Onze fractie vindt dat het tijd is voor effectievere maatregelen. Daarom hebben wij aan het college vragen gesteld over de handhaving en aanpak van geluidsoverlast. Zo zijn we kritisch op de wijze waarop boetes vaak niet worden uitgeschreven omdat de auto afkomstig is van een autoverhuur- of leasebedrijf. Dit kan en moet echt anders. Onze fractie roept ook op om te kijken naar Den Haag, waar ze werken met de ‘noise patrol’. Hiermee kan het geluidsniveau van auto’s worden gemeten. Als het geluid over de limiet gaat, mag de auto niet meer worden gebruikt totdat deze bij de keuring stiller is gemaakt. Dit heet een Wacht Op Keuring (WOK). Wij willen weten of dit in Rotterdam ook mogelijk is, want er moet duidelijk een schepje bovenop.
Wordt vervolgd!