
Dat het steeds drukker wordt op de weg, merkt u waarschijnlijk dagelijks. Dit wordt bevestigd door onderzoek van de ANWB, waaruit blijkt dat we in 2024 vaker en langer in de file stonden dan het jaar ervoor. Opvallend is dat files niet meer alleen in de spits voorkomen, maar steeds vaker gedurende de dag. Zo ook omgeving Nesselande.
De drukste dagen van 2024
Het onderzoek, gebaseerd op verkeersdata van TomTom, toont een stijging van de filezwaarte (de lengte x de duur van files) met 8 procent in 2024. De meeste files werden genoteerd in de tweede helft van het jaar, na de zomermaanden. Vooral op woensdag en donderdag was het druk. De toename in files wordt deels verklaard door bevolkingsgroei en meer autobezitters.
Toename van files buiten de spits
Een opvallende ontwikkeling is de stijging van het aantal files overdag. In vergelijking met 2023 is het aantal overdag met 18 procent toegenomen. Ook hierbij springen woensdag en donderdag eruit als de dagen met de meeste files, gedurende de hele dag.
Ook in het weekend veel files
Niet alleen doordeweeks, maar ook in het weekend stonden er in 2024 vaak files. Dit kwam vooral door de vele wegwerkzaamheden die in deze periode plaatsvonden.
Betere doorstroming op sommige plekken
Hoewel wegwerkzaamheden vaak voor overlast zorgen, hebben ze ook verbeteringen opgeleverd. Enkele belangrijke knelpunten zijn opgelost, wat de doorstroming verbeterde. In juli 2024 opende de N434 bij Leiden, en in september werd de Ring Zuid bij Groningen volledig in gebruik genomen. Ook bij Vlaardingen werd een extra verbinding geopend. De N434 en Ring Zuid hebben al geleid tot minder files; voor de Maasdeltaroute moet dit nog blijken.
De meeste filelocaties in 2024
Het hele land had last van de verkeersdrukte, maar sommige wegen sprongen eruit. Dit zijn de top 10 filelocaties:
- A27 (Utrecht – Breda): Tussen Lexmond en Werkendam
- A4 (Den Haag – Rotterdam): Tussen Den Haag Zuid en de Ketheltunnel
- A2 (Den Bosch – Utrecht): Tussen knooppunt Empel en Kerkdriel
- A58 (Eindhoven – Breda): Tussen Reeshof en Bavel
- A15 (Rotterdam – Gorinchem): Tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Sliedrecht
- A58 (Breda – Eindhoven): Tussen Moergestel en Oirschot
- A2 (Utrecht – Den Bosch): Tussen Culemborg en Zaltbommel
- A1 (Apeldoorn – Amsterdam): Tussen Voorthuizen en knooppunt Hoevelaken
- A50 (Arnhem – Eindhoven): Tussen knooppunt Valburg en knooppunt Bankhoef
- A20 (Gouda – Hoek van Holland): Tussen Capelle aan de IJssel en knooppunt Terbregseplein
In de ochtendspits was de meeste vertraging op de A1 (Apeldoorn – Amsterdam), gevolgd door de A12 bij Arnhem. In de avondspits voerden de A27 (Utrecht – Breda) en A4 (Den Haag – Rotterdam) de lijst aan.
Files op N-wegen nemen toe
Niet alleen op snelwegen, maar ook op N-wegen was het in 2024 drukker dan ooit. Navigatiesystemen sturen verkeer vaak om via deze wegen om snelwegfiles te vermijden, wat de drukte op N-wegen verhoogt. Daarnaast waren snelwegen regelmatig afgesloten door werkzaamheden. De N247 (Amsterdam – Hoorn) bij Broek in Waterland kende de meeste files, gevolgd door de N57 (Rotterdam – Middelburg) en de N50 (Emmeloord – Zwolle).
Wie hoopt op minder files in 2025, komt bedrogen uit. Er staan nog diverse werkzaamheden op de planning, vooral aan bruggen, sluizen en tunnels die toe zijn aan renovatie. Voor een actueel overzicht kun je terecht op de website van Rijkswaterstaat. Controleer altijd voor vertrek via platforms als “Van A naar Beter” of er files op jouw route zijn.
Bron: ANWB, AD, Rijkswaterstaat