[UPDATE januari-mei 2024 NesselandeINFO heeft raadslid Dieke van Groningen van de lokale VVD gevraagd actie te ondernemen m.b.t. het aso verkeersgeluid op de Laan van Avant Garde en Brandingdijk. Wijk spraken haar hierover al eerder in 2019-2020. ]
Een geluidsmeting is vitaal om intensief verkeersaso-gedrag te monitoren en handhaving-politie om acties te verzoeken op plekken als de Brandingdijk en Laan van Avant-Garde. Een geluidsmeter (een schuin ledbord) is geen “flitser” zoals het AD.nl mei 2024 in hun artikel beweert. In de praktijk zien rijders de borden niet en wordt de decibelwaarde niet toegelicht.
In de periode 2019-2020 sprak Nesselande.INFO met Dieke van Groningen over de verkeersaso problemen op de Brandingdijk en Laan van Avant-Garde. Dit heeft geleid tot extra verkeersborden op de racebaan-Laan.
Wij waarderen de inzet van mevrouw van Groningen, maar twijfelen aan de verwarring en het standpunt dat de Wijkraad Nesselande openlijk inneemt over de juistheid van het huidig geluidsscherm, maar vooral het jarenlang negeren van bewoners uit Nesselande.
Het raadslid van de VVD legde ons in een gesprek uit dat er op de Laan van Avant-Garde en deel Brandingdijk geen vluchtheuvels geplaatst kunnen worden omdat dit hulpdiensten zou vertragen.
Nesselande.INFO spreekt @VVDRotterdam over verkeersveiligheid Laan van Avant-Garde, Nesselande
Dit is een deel van de weg die bij het bedrijventerrein Nesselande loopt, maar vol heuvels ligt en hard rijden onmogelijk maakt. Via X is mei 2024 AD.nl artikelschrijver Sander Sonnemans om een reactie gevraagd of hij op de hoogte is van het feit dat op de plek van de geluidsmeter heuvels aanwezig zijn die hardrijden onmogelijk maken. De ledmetingen zijn geen “flitsers”, maar heten officieel Geluid Informatie Displays (GIDS), ook daar zit AD.nl spijtig fout.
De rol van anonieme Wijkraad Nesselande-accounts, die deze plaatsing op sociale media verdedigen, is onduidelijk (zie screenshots in dit artikel). Waarom er geen aanpak van geluids-verkeersaso’s aanpak op de Brandingdijk en Laan van Avant-Garde plaatsvindt, is niet duidelijk.
Waarom juist de “Wijkraad Nesselande” de plek verdedigt wordt nog vager als ook de gemeente Rotterdam op de pagina over asogedrag in het verkeer strand Nesselande benoemt (zie screenshot website rotterdam.nl, augustus 2023).
De vaagheid neemt toe als zomer 2023 een campagnebord wordt geplaatst met betrekking tot aanpak “verkeersaso’s” maar er geen geluidsmetingen plaatsvinden (met de genoemde meter) omgeving boulevard en Brandingdijk.
Mysterieuze plek
Wij benoemen de plaatsing “mysterieus” aangezien de geluidsmeter – die verkeersaso’s in kaart moet brengen (onduidelijk is welke gegevens worden opgevangen) – direct voor de haaientanden op de rotonde is geplaatst en op een stuk weg met veel heuvels die hard rijden onmogelijk maken.
De Wijkraad Nesselande meent dat de autowasserij (die een stuk verder op het bedrijventerrein is gelegen) voor overlast zou zorgen. Waarom er vervolgens een geluidsmeter hoek rotonde Laan van Magisch Realisme is geplaatst, is niet duidelijk.
Waarom wazige rol “Wijkraad Nesselande”?
Wij benoemen de rol van de “Wijkraad Nesselande” wazig omdat een aantal wijkraadsleden ontkennen achter de anonieme wijkraad Nesselande-account te zitten.
- Bewoners uit Nesselande suggereren dat de mysterieuze plaatsing van de geluidsmeter bij de Laan van Magisch Realisme een persoonlijk verzoek zou zijn van een wijkraadslid dat bij/aan deze laan woont.
- Al eerder benoemt een wijkraadslid in de media (zie screenshot) dat er al langer overlast is van knallende uitlaten van verkeer richting strand Nesselande, het is daarom opmerkelijk dat de “Wijkraad Nesselande” een plek op het bedrijventerrein verdedigt voor de geluidsmeter verkeersaso’s.
- Augustus 2023 is er een geluidsmeter geplaatst op de Laan van Magisch Realisme, een laan met veel vluchtheuvels dat hardrijden onmogelijk maakt.
-
In de discussie (zie screenshots in dit artikel) met de “Wijkraad Nesselande” wordt eerste de wasstraat genoemd, die honderden meters verder ligt, genoemd als bron van auto-geluidsoverlast.
- Een wijkraad kan de raad/instanties binnen de gemeente Rotterdam voorzien van advies, waarom dat in deze kwestie op basis van verzoeken van bewoners niet is gebeurd, is niet duidelijk.
- In de discussie (zie screenshots in dit artikel) met de “Wijkraad Nesselande” wordt ook een uitlaten-inbouwservice genoemd op het bedrijventerrein Nesselande en dat de overlast “in de nacht” zou zijn, wij hebben onze twijfels bij het in de nacht laten inbouwen van uitlaten.
- De evaluatie verkeersaso in handen van Nesselande.INFO toont de effectiviteit van de huidige geluidsmeter Laan van Magisch Realisme niet aan, zie document hieronder.
Wij willen verzoeken de wijkraadsleden/het wijkraadslid die achter de anonieme wijkraadsaccount zit(ten) zich te melden. Dit kan via ons contactformulier!
Evaluatie verkeersaso aanpak Rotterdam tot eind augustus 2023 (brief) #moederfiguur
Verantwoording:
- Screenshots zijn van diverse socialemedia-accounts – zoals Facebook – uit de periode zomer 2023 tot heden waar wijkraadsleden actief zijn en bewoners verzoeken plaatsen.
- Gedragscode Wijkraad (per 2022) gemeente Rotterdam.
- Het document evaluatie Geluidsmeting/verkeersaso’s gemeente Rotterdam september 2023 is in bezit van de redactie, zie dit artikel met document.
- Een aantal reageerders uit sociale media discussie met de Wijkraad Nesselande hebben verzocht hun naam af te schermen.
- Artikel VVD Rotterdam over verkeersaso’s, zie hier.
- Het is nog niet duidelijk wie achter de anonieme Wijkraad Nesselande socialmedia-accounts zit. Gebruik ons contactformulier indien u meer info heeft.