HomeActiviteiten Nieuws NesselandeGeen verkeersplan, wel bijeenkomst details bouwplannen Vijfde Dorp

Geen verkeersplan, wel bijeenkomst details bouwplannen Vijfde Dorp

Eind januari 2023 zijn er – tijdens een Vergadering Informatiebijeenkomst Middengebied – in Zuidplas, concretere (bouw)plannen gepresenteerd voor de 8.000 woningen die in een Vijfde Dorp in Zuidplas gebouwd moeten gaan worden in fases van zo’n 700 woningen. Dit gebeurt tot aan 2040. Voor Zuidplas en Nesselande zullen dit jaren worden van een toename van de (lokale) filedruk.

Zie hier het archief met verkeersonderzoeken die al bij 4.000 woningen een complete file-infarct omgeving N219-Nesselande-Zuidplas voorspellen.

In de plannen wordt duidelijk dat het Vijfde Dorp voor weinig auto’s plaats biedt. Met nu 1,7 auto per woning in Zuidplas moeten dit er in het Vijfde Dorp 1,1 (!) gaan worden. Auto’s kunnen ergens op een hub geplaatst gaat worden. Wat op afstand een prettige prooi gaat worden voor auto-inbrekers die veelvuldig actief zijn in Zuidplas de laatste jaren. De bewoners van het Vijfde Dorp moeten deels thuiswerkers en fietsers gaan worden. An sich opmerkelijk omdat de locatie juist bij de grotere steden liggen wat woon-werkverkeer logisch maakt vanaf deze locatie. Het lijkt wederom geen oplossing voor de aankomende verkeersproblemen die al bij de bouw van het dorp merkbaar zullen zijn.

Eind 2023 zou het bestemmingsplan er moeten liggen. Waar de raad in Zuidplas de intentie heeft om direct met openbaar vervoer te komen voor de eerste (700) bewoners, zal de auto zeker de eerste jaren van de bouw een logisch vervoersmiddel worden.

Zuidplas gokt op het massaal fietsen naar de metro van Nesselande en het treinstation van Waddinxveen. Waar deze aanname precies op is gebaseerd, is niet duidelijk. Als er Zuidplassers (en Nesselanders) verplaatsen naar het Vijfde Dorp is het niet aannemelijk te maken dat ze de auto wegdoen.

Presentatie door dhr. Hugo Hasper (stedenbouwkundige) over de betekenis van het dorps karakter voor het Middengebied zoals toegelicht in de Visie Dorps Karakter (concept)

Enkele punten

Enkele punten uit deze presentatie die geleidelijk een opzet voor een bestemmingsplan moet bewerkstelligen. Hugo Hasper benadrukt in zijn presentatie het dorpse karakter van het Vijfde Dorp. Dit ondanks de omvang binnen Zuidplas.

Principes voor stedenbouwkundige (en landschappelijke) inrichting en woningbouw-programmering en –typologieën.

 

Het nieuwe dorp krijgt een echt en eigen centrum met voorzieningen. In de tekeningen lijken wij al een eigen voetbalclub te kunnen ontdekken. De wijken worden gebouwd in clusters met soms een hogere dichtheid van woningen. Hoogbouw lijkt tot 4-6 etages mogelijk.

Het nieuwe dorp langs de snelweg lijkt een eigen ‘Waterwijk’ te krijgen. De waterhuishouding is een enorme uitdaging voor het aldaar laag onder niveau bouwen. Watertuinen moeten water opvangen en vasthouden.

Dus?

De contouren en ontwerpen ogen modern en zeker geschikt voor een moderne bewoner die in de Randstad regelmatig wil thuiswerken. Zoals dit nu al in Zuidplas en Nesselande veelvuldig gebeurt. Het uit noodzaak (financieel) moeten aanleggen van veel fietspaden en busverbindingen naar metro- en treinstations in de omgeving lijkt geen oplossing om de nieuwe bewoners de eerste jaren op een ‘Randstad-manier’ van A naar B te krijgen. De scheten van een klassiek dorp in de groene polder van de Randstad verbloemen dan ook de grote verkeersproblemen die het huidige Zuidplas, Waddinxveen, omgeving Gouda en Nesselande te wachten staat. Het is tevens het punt dat het Vijfde Dorp concreet met de buurgemeenten om te tafel moet gaan zitten om voor snelle (OV) verbindingen te gaan zorgen. De genoemde opties van ‘deelvoertuigen’ is bijzonder omdat het huidige Zuidplas liever geen deelscooters en fietsen in de gemeente ziet staan. Gecombineerd met de fileproblemen die de A12-A20 momenteel al geven als ook Zevenhuizen en Nesselande in de spits volledig zijn dichtgeslibd, wordt het tijd dat de gemeenteraad het “Masterplan” uitklapt met een aannemelijk verkeersplan om zo de huidige Zuidplassers niet nog meer de file in te sturen en het huidige Zuidplas (tijdens de spits) de isoleren. 

 

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair