In en rondom Rotterdam-Nesselande zijn de scholen weer begonnen! Dit vraagt om aangepast gedrag in het verkeer, aldus het VVN:
Vandaag is het een spannende dag voor veel scholieren. In de regio midden is de eerste schooldag weer een feit. In de eerste weken na de zomervakantie vinden er ruim 30% meer ongevallen plaats dan in de rest van het jaar. Veilig Verkeer Nederland start daarom vanochtend in Utrecht de campagne De Scholen zijn weer begonnen. Utrechtse brugklassers zullen aan weggebruikers uitleggen waarom ze extra alert moeten zijn in het verkeer.
Nog steeds nodig
Deze actie is nog steeds nodig omdat uit onderzoek is gebleken dat in de eerste weken van het schooljaar veel ongevallen gebeuren met 12-en 13 jarige scholieren. Directeur van Veilig Verkeer Nederland, Felix Cohen: “Na de zomervakantie zijn er ieder jaar weer veel nieuwe kinderen op de schoolroute. Automobilisten moeten dan altijd weer even gewaarschuwd worden om extra op te letten omdat kinderen in grote groepen, lopend en op de fiets op weg zijn naar school. Er zijn veel nieuwe kinderen op de schoolroute en ook veel onervaren fietsers. Onze campagnespandoeken zijn in deze periode daarom in 86% van de gemeenten in Nederland nadrukkelijk zichtbaar boven de straten”.
Vooral de brugklassers gaan na de zomervakantie vaak voor het eerst een nieuwe, voor hen onbekende, route fietsen. Vooral op gevaarlijke kruispunten levert dit problemen op. Dit gaat meestal goed maar helaas loopt dit ook wel eens fout af. Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars, partner van Veilig Verkeer Nederland, blijkt dat in 2015 in de weken vlak na de zomervakantie sprake was van een stijging van het aantal schadeclaims na aanrijdingen van 211 naar 280 per week. “Deze stijging verdient aandacht, het gaat immers om de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen,” aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars meet het gehele jaar door het aantal schadeclaims als gevolg van aanrijdingen tussen automobilist en voetganger of fietser.
Campagnekrant
De campagne is de komende weken rondom de start van het nieuwe schooljaar zichtbaar met de bekende spandoeken en sandwichborden. Dit jaar is er voor het eerst ook een campagnekrant uitgebracht, die bij ruim 325.000 huishoudens in de laatste week van de zomervakantie op de deurmat valt. In deze krant wordt onder andere het doel van de campagne uitgelegd, er staat een verkeersquiz in en er is een prijsvraag in opgenomen. Veilig Verkeer Nederland hoopt dat deze krant een aanleiding is tot een gesprek hierover aan de keukentafel over verkeersveiligheid.